לע"נ ישראל מנחם בן בנימין ע"ה

אורח שהזיק בשוגג | מערכת האתר

שאלה נוספת לדיון:

ראובן התארח אצל ידידו בשבת. באמצע הלילה קם ראובן משנתו ורצה לשתות, לקח כוס שהיתה מונחת בארון המטבח, שטף אותה ושתה ממנה מים.

לאחר השבת נודע לו מבעל הבית, שבתוך הכוס היה מונח יהלום יקר ובשטיפת הכוס אבד היהלום.

האם חייב ראובן (שמאמין למארח שבאמת היה שם יהלום) לשלם עבור היהלום
?
 
Image

תגובות   

0 #1 פטוראלצפן 2008-01-15 20:18
כמו בשאלה הקודמת גם כאן תמוהה כוונת השואל: האם יש צד שהוא יתחייב במשהו כ"כ סוריאליסטי ובלתי צפוי?
0 #2 אולי אלצפן החביבנתי 2008-01-15 20:20
אולי בחיובים של ממון לא מתחשבים בהיגיון או בזמינות של ההיזק אלא חשובה התוצאה בלבד?
0 #3 פטורעדי 2008-01-16 20:32
הוא פטור מלשלם לו,מכיוון שהמארח צריך לדאוג לשים את החפצים היקרים שלו במקום בטוח ולא בתוך כוס, כולם יכלו לטעות גם הילדים שלו.
0 #4 אדם מועד לעולםהרב 2008-01-17 19:15
ישנו כלל משפטי בתלמוד ש"אדם מועד לעולם" כלומר, כאשר אדם מזיק את חבירו הנחת הבסיס היא שהוא חייב לשלם אלא אם כן יש לו יוכיח שמישהו אחר אשם בנזק.
ככל שזה נוגע לסיפור הלז, השותה (שאיננו שוטה..) הזיק את חבירו.
מכאן ואילך אין לו שום טענה שתהפוך את בעל היהלום לאשם כיוון שזכותו לשמור לעצמו את הבחירה היכן לשמור את חפציו.
אשר על כן למיעוט הבנתי, שלם ישלם האורח המסכן.
0 #5 לא מצא מקום אחר????יהלומי 2008-01-21 23:02
הוא לא מצא מקום אחר להחביא יהלומים?.
אין שום סיבה בעולם שהאורח יחלום שיש שם יהלום ולכן וודאי שהוא פטור.
0 #6 בלדה לאורחחרוזינסקי 2008-01-22 18:19
לא התחיל לו השבוע-
והוא כבר לא רגוע.
בכיסו כבר אזלו המזומנים-
ולשבת הם עדיין אינם מוזמנים.
לכל מכר ורע מהיום ומאז-
הוא זרק כמה מילים ואף רמז
שכבר עידן או שניים שלא התראו-
ואולי זו הזדמנות לחדש את הקשר ההוא.
אס אמ אסים ומיילים לרשימות התפוצה-
בסוף השבוע הפראייר נמצא.
ידיד משכבר שנכמרו רחמיו-
הזמין את מיודענו, משפחתו וילדיו.
חיבוקים, נשיקות ומילות נימוסין-
ובטור ארוך כל הגדוד נכנסים.
מתמקמים בחדרם עליזים ומאושרים-
פורסים על הארץ שמיכות וכרים.
כשנדמה שנרדמו הבת והבן-
נשמע לפתע קול מעצבן
אבא אני צמאה מיללת הקטנה-
גם אני , נוער הבן מתוך השינה
מדדה למטבח מותש ועייף-
הכוס נוצצת אך בכל זאת הוא שוטף
ממלא מים בחוסר רצון-
להשקות וגם להשקיט את הצאן
המארח במיטה שומע רשרוש-
מגחך לעצמו, הלא אין לי גרוש
אך לפתע הראש מתחיל להלום-
איך שכחכתי שבבית ישנו יהלום
הוא רץ למטבח אחוז תזזית-
לחפש את הכוס שבה הניח המרגלית
אך אבוי היא איננה הוא צורח בקול-
כל דרי הבית קמו לשאול
מה אירע מה קרה,שואל גם השכן
אבדה לי הכוס ובה אבן החן
ואז מגיע האורח עטוי בגלימה
הוא קלט מה קרה וכולו כלימה
לא יכולתי לחלום שבכוס התמימה
מסתתר לו יהלום יקר מפנינה
המארח זועם הפסדתי את כל הוני
האם נגזר עלי מעתה לחיות כעני?
וכל הסובבים עומדים בפה פתוח
אך אתם הדיינים תשפטו צדק, בטוח.
0 #7 תשובה לשאלהמוטי, מנהל האתר 2008-01-24 19:54
מכיון שהאורח הזיק באונס גמור, פטור מלשלם. (נדון זה תלוי במחלוקת הראשונים, על כן מאחר והאורח מוחזק בכספו - אין המארח יכול להוציא ממנו)

אם אמר המארח שהוא רשאי להשתמש בכל כלי שנמצא בבית, וכן אם משפחה שכרה דירה מרוהטת לשבוע וקבלה רשות להשתמש בכל המכשירים החשמליים הנמצאים בבית, והשוכרים כבסו את כביסתם במכונת הכביסה, והתברר אח"כ שהייתה מוחבאת במכונת הכביסה חבילה גדולה של שטרות כסף והשוכר לא ראה זאת, וכעת השטרות התכבסו עם שאר הבגדים והתקלקלו - פטורים השוכרים מלשלם.
0 #8 שאלה על התשובהיגאל 2008-01-27 11:17
מוטי
לא פירטת...
אם הוא שם את הכוס במקום לא שגרתי למשל מעל הארון הוא היה צריך לתכנן את זה?

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן