שברו את המחיצות: נשות האדמו"רים מחבקות אמהות שכולות | מערכת האתר

שברו את המחיצות: נשות האדמו"רים מחבקות אמהות שכולות

בצעד חריג יזמו מעצבות דעת הקהל של החברה החרדית, משלוחי מנות למשפחות חללי צה"ל - במטרה לחבק את האמהות, ולהעביר מסר: הבנים שלכן הם גם הבנים שלנו. הן אפו חלות ועוגות, ואף צירפו מכתבים ותפילות אישיות. במשתתפות: הרבנית קולודצקי - בכירת הנשים הליטאיות, אשת האדמו"ר מגור, הרבנית יהודית יוסף ורבות אחרות
טלי פרקש
 

רבניות ואדמו"ריות - למען המשפחות השכולות: במיזם מרגש התגייסו "הנשים הראשונות" של המגזר החרדי, להכנת משלוחי מנות עבור משפחות של חללי צה"ל, ובהן כאלו שאיבדו את יקיריהן במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. הן צירפו מכתבים מרגשים, ובהם תפילות שחיברו ומכתבי ניחומים.

 

 למבצע היו שותפות הרבנית לאה קולדצקי, מהנשים המשפיעות ביותר במגזר כיום, ובתו של הרב חיים קנייבסקי - לצד שורה ארוכה של נשות אדמו"רים ורבנים, ובניהן אשת האדמו"ר מגור, העומדת בראש אחת החסידויות הגדולות בישראל; נשות הרבנים הראשיים לישראל ועוד.

 

על היוזמה המפתיעה אחראי ארגון "איילת השחר", הפועל לחיבור ודו-שיח בין קהלים ומגזרים. הרב שלמה רענן, יו"ר הארגון, ציין כי המבצע "אמא לאמא" נולד מתוך תחושה של אחדות גורל וקירבה, דווקא בערב החג השמח בשנה. "רצינו לומר לאותן המשפחות, שהבנים שלהן הם הבנים של כולנו, ואנחנו לא שוכחים אותם לרגע. אנחנו אפילו זוכרים אותם ביתר שאת בימי השמחה של פורים".

 

 

רבניות למען אימהות שכולות

 

הרבניות הבכירות במגזר החרדי שנטלו חלק ביוזמה, אפו עוגות וחלות, וכתבו תפילות ומכתבים אישיים שנועדו לאימהות החללים. כ-67 משלוחי מנות חולקו לרגל חג הפורים, במה שנראה כחיבור נדיר מסוגו. המובילה שבהן, הרבנית לאה קולדצקי, אף צולמה כשהיא קוראת את המכתב שכתבה.  

 

 

במכתב שהקריאה, אמרה הרבנית: "אתם הורים של קורבנות אשר מסרו נפשם להצלת היהודים, וידוע שקורבנות אלה נמצאים בגן העדן במקום מאוד-מאוד גבוה, שאין כל בריה היכולה לעמוד במחיצתם". היא הוסיפה: "הורים יקרים, כל עם ישראל שותף עמכם. כולנו כואבים את כאב ההורים והמשפחה, ומתפללים לקדוש ברוך-הוא שינחם וישמח אתכם".

 

 

הרבנית רות יוסף, אשת הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף - השתתפה אף היא ביוזמה, והכינה משלוח מנות עבור אמו של החייל ליאל גדעוני ז"ל. במכתב שצירפה, נכתב בין היתר: "הינך מהווה דוגמה וסמל, בהתמודדות עם קושי וסבל. את כאבך ירפא הרופא, המשקיף ממעונו, עלינו צופה".

 

שותפות לכאב, דווקא ביום של שמחה

 

הרבנית שולמית אזרחי, רעיית ראש ישיבת "עטרת ישראל", הרב ברוך מרדכי אזרחי, הכינה משלוח עבור אמו של דניאל תורג'מן ז"ל. במכתב שצירפה כתבה, בין היתר: "ביום שבו אנו חוגגים יחד עם כל עמנו את נס ההצלה מהסכנה שארבה לנו, אנו חשים במיוחד את כאבך. הכאב של אלה שבתוך השמחה נותרו עם כאב על אובדן של בן משפחה יקר".

 

 

כאמור, חברו ליוזמה רבניות רבות, ובניהן הרבנית ציפי לאו, אשת הרב הראשי לישראל דוד לאו; הרבנית אליה זוהר, אשת הרב אורי זוהר; הרבנית יהודית יוסף, כלתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל; בנותיו של המקובל הבבא סאלי; אשת רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ' - ושורה ארוכה של אדמו"ריות מחצרות צאנז, אלכסנדר, סלונים, בוסטון, טאלנא, ערלוי, וואסלוי, ובראשן הרבנית מחצר גור, שושנה אלתר, שהכינה אף היא משלוח מנות, שאליו צירפה תפילות ומכתב.

 

דומה כי היוזמה חצתה את כל המחלוקות והגדרות האידיאולוגיות. גם האדמו"רית מחצר תולדות אברהם יצחק, מהחסידויות הקציוניות המתגדות לצינות, השתתפה במחווה למען האמהות השכולות.

 

אמירה חזקה לחרדים - ולחילונים

ריקי סיטון, מנהלת פרויקט "חברותא, לימוד תורה טלפוני משותף לנשים חילוניות וחרדיות", סיפרה, כי הופתעה

 

מהרעיון שהעלה הרב רענן. "חשבתי שזה רעון משוגע, איך עושים בכלל דבר כזה?" היא מודה. "שוחחתי אישית רק עם חלקן, אבל הופתעתי מאוד מהיענות הגורפת. למישהו זה אולי עשוי להשתמע כמשהו שסותר את הקו החרדי, ואין ספק שזה החיבור הכי קיצוני שיכול להיות. בנוסף, ידוע שבציבור החרדי יש קושי בחשיפה, ופה יש אמירה מאוד משמעותית ממעצבות דעת קהל במגזר החרדי".

 

"אלו הנשים הכי משפיעות בציבור החרדי, שכותבות וחותמות בשמן, אופות ומכינות עבור אימהות שכולות. בעיניי יש פה אמירה מאוד חזקה ושותפות גורל אמיתית, גם כלפי הציבור החילוני - אך גם כלפי המגזר החרדי. אמירה שרוצים לחבק. רוצים להיות חלק. המשותף בינינו רחב מהשונה".

 

במבצע השתתפו אף נשותיהן של מספר רבני ערים, ובהן רחובות ורעננה. יו"ר ארגון "איילת השחר" ציין כי היא נועדה "לקיים דווקא עם האימהות השכולות את מאמר הכתוב במגילה: 'לך כנוס את כל היהודים', במצוותה של אסתר המלכה. לכן המבצע היה 'מאמא לאמא'. יש דברים שרק אמהות יודעות להביע".