פיתוח האישיות, או בשפה שורשית יותר: תיקון המידות, הוא אתגר החיים המרתק והנעלה ביותר. אדם שעוסק בבנית הנפש שלו, בניווט נטיותיו הטבעיות, בשליטה באינסטינקט - מרומם את עצמו לחיים בפאזה אחרת ומתחיל לגעת ב"דבר האמיתי".
נטול מגבלות של זמן ומקום, יכול להיות אפי' צמח ששכוב במחלקת שיקום זנוחה או אסיר בחדרו האפרורי, יכול האדם להמריא, לגדול ו"לעשות משהו עם עצמו".
אימון פיזי בחדר כושר מפתח או שרירי הגוף, אימון נפשי בעבודה עצמית מוקפדת - מפתח את שרירי הנשמה.
אם תפתח שרירים כשל הרקולס - תהיה סוד אביר יותר, אם תפתח את נשמתך - תהיה אדם. לפי גישת היהדות מדרגתו של אדם יכולה להיות למעלה מזו של מלאך "ותחסרהו מעט מאלוקים" נאמר על האדם.
חיזר שינחת בפתח חדר כושר ויביט בהפתעה מבולבלת במתאמנים יחפש ודאי מי הם המענים אותם כך - כולם מתנשפים, מיוזעים, אותות מאמץ וודאי על פניהם. ובכ"ז אנשים מביאים עצמם למכונים בחשק ואף מוכנים לשלם בשביל זה. למה? כי הם בחרו בעצמם בפעילות, כי הם מכירים בחשיבות האימון ובעיקר - כי יש להם מטרה חשובה מול העיניים.
אדם שמעריך את עצמו כאדם, בעל גוף, נפש ורוח, מתקשה לשכוח שבתוך הבשר שוכן "אני" עצמתי וחשוב ומעונין להשקיע מאמץ, אינטנסיבי לא פחות, בפיתוח השרירים הרוחניים שלו. היכולת לשלוט בתגובה, להתאפק, לדחות סיפוקים. העוצמה לשמוח בשמחת השני, לא לקנא, להרגיש מצוין עם עצמי בלי צורך ל'הוריד' את השני לשם כך וכדו'.
במדור זה ננסה להביא מגישת היהדות ומהדרכות התורה המפורטת מאד לכל מי שמעונין להכנס בשער של עבודה פנימית אמיתית לפיתוח אישיות נעלית יותר.
ה"חזון איש" (רבי ישעיהו קרליץ שנפטר לפני כ - 50 שנה) בספרו הקטן והמדהים "אמונה ובטחון" מצמצם את כל המידות השונות כגון: כעס, כבוד,
תאוה, צרות עין וכו' לענין אחד מרכזי ממנו מתפרקים "איברים" שונים. וכך הוא כותב: "בשרשם אין כאן רק מידה אחת טובה ומדה אחת רעה. המידה הרעה היא ההזנחה האת החיים הטבעיים על מהלכם הטבעי. ובלי כל השתלמות ישתלם בכל המידות הרעות כולן, יהיה כעסן מצוין, נוקם מצוין, גאה מצוין וכן הלאה... והמידה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על הרגש התאווני, ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל המידות הרעות יחד".
הנקודה המרכזית, לדבריו, בבואנו לתקן את הנפש, היא ההחלטה, ההבנה והרגש האומר - אתן משקל יתר למוסרי, לנכון ולטוב על פני הנוח, הטבעי והאינסטינקטיבי.
לא שזה קל. ממש לא.
כל שינוי קל ביותר שברצוננו לערוך, מעורר יצרים עצמתיים והרגלים וותיקים שמגיחים מרבצם ומנסים לחסום את הדרך. הטבע הבסיסי איתו נולדנו מתנגד. כח ההרגל החזק מתנגד. האינסטינקט הבהמי שלנו מתנגד. אבל אתה חזק יותר!
לך יש את "ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על הרגש התאווני" - ומנקודה זו נצא לדרך, ורק השמים הם הגבול!