למי יותר קשה? | ישראל אדלר

במהלך החברות המשותפת של אנשים שהתחנכו במסגרות דתיות ושאינן כאלו, בחברותא, עולה לא אחת השאלה, למי יותר קשה להאמין או לקיים מצוות?


האם למי שגדל על דרך התורה מגיל ינקות והתחנך למצוות יחד עם השיניים שהצמיח, או למי שלא התחנך לכך ורק בגיל בוגר לפתע נחשף לאמונה ולקיום תורה ומצוות.


במהלך הלימוד השבועי בפרשת השבוע החולף, נגענו בנקודה זו, מתוך הפסוקים וביאורי חז"ל עליהם.


בתחילת פרשת תולדות מתארת התורה את בני הזוג חשוכי הבנים, המייחלים בכיליון עיניים ומצפים לישועה. יצחק ורבקה, אחרי למעלה מעשר שנות ציפייה, נעמדים לתפילה מרקיעת שחקים, מתחננים לנס שיהפוך אותם לאב ואם.


"ויעתר יצחק לנוכח אישתו כי עקרה היא, וייעתר לו ד'".
וברש"י מופיעים דבריהם של חכמינו ז"ל, המבארים ומתארים את התפילה שלהם – יצחק עומד בקרן זווית אחת, ורבקה, בקרן זווית שנייה ומעתירים בתפילה לפני ריבון העולם.


תפילת מי מהם היא זו שמכריעה את הכף?


מלשון הפסוק וייעתר "לו" ד'-אנו למדים שזו תפילתו של יצחק.
ומדוע?


 מכיוון ש"אינה דומה תפילתו של צדיק בן צדיק, לתפילת צדיק בן רשע!"- יצחק, הוא בנו של אברהם הצדיק ורבקה היא ביתו של לבן הרשע ולכן תפילתו של יצחק מתקבלת יותר מתפילתה של רבקה.


והשאלה היא למה?

האם לא הוגן יותר שרבקה, שהלכה נגד הזרם וקרעה את עצמה ממשפחתה ומבית אביה הרשע, תקבל יחס מועדף על פני יצחק שקיבל את כל צדקותו על כפית של זהב מאביו הצדיק?

 

הרב אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו" משיב על שאלה זו.

 

באמת אין חולק שהמאמץ שעושה מי שנוטש את דרך בית אביו ומשפחתו עבור האמת, מקנה לו זכויות עצומות שאין למי שלא עבר את הדרך הזו. וכפי שאמרו חז"ל "לפום צערא – אגרא" (לפי הצער- כך השכר).


אולם, בדבר אחד קל יותר למי שנמצא בתחילת הדרך של ההתחזקות, והוא- תחושת החידוש והרעננות שיש לו בכל מצווה. לכל פעולה רוחנית שהוא עושה נלווית המתיקות של "פעם ראשונה". את זה אין למי שמברך על המזון מגיל שנתיים ומתפלל מגיל שלוש. ובכדי להגיע אל אותה רמה איכותית של קיום מצוות כמו עמיתו המתחזק והמתחדש, עליו להשקיע כוחות נפש מיוחדים. ואם בכל אופן הוא מצליח להגיע לכך, הרי שהתאמץ על זה הרבה יותר.


אם יצחק מצליח להגיע לאותה התלהבות והתרגשות בתפילתו בדיוק כמו רבקה, למרות שהוא "צדיק בן צדיק"- המאמץ לכך גדול יותר והשכר, בהתאם.
בשורה התחתונה,לאף אחד לא יותר "קל", כל אחד מאיתנו נדרש להשקיע את כל כוחותיו מהמקום בו הוא נמצא.


ולפי גודל המאמץ, כך גודל השכר.

 

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו