שכל וידיעה: מהותה של אמונה | הרב עזריאל יונה

 

מהי אמונה?

 

שאלה זו היא אחת מאבני היסוד של היהדות, ורבים המתדפקים בשעריה שואלים זאת את עצמם.

ספרים רבים נכתבו בניסיון להסבירה, ותשובות רבות מספור ניתנו לה.

 

אולם הגדרה ממצה שמקפלת בה את הכל מצויה אצל הרב חיים סולוביצ'יק זצ"ל. אלו דבריו, שהובאו בספר 'לקח טוב', כפי שהסבירם בנו הרב יצחק זאב סולוביצ'יק זצ"ל.

המדרש אומר: אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת, אמר תאמר שבירה זו בלא מנהיג? הציץ עליו בעל הבירה אמר לו אני הוא בעל הבירה.

 

כך לפי שהיה אברהם אבינו אומר: תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג? הציץ עליו הקב"ה ואמר לו: אני הוא בעל העולם [מדרש בראשית רבה לט].

 

הדברים צריכים ביאור, שכן אחרי שאברהם אבינו הגיע מעצמו להכרה שישנו מנהיג לבריאה, מה נתווסף לו במה שהציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם?

הרי בלאו הכי אין האדם יכול להשיג השגות מעבר לשכלו המוגבל, כמו שנאמר 'כי לא יראני האדם וחי'?

 

אלא ביאור הענין הוא על פי מה שאמר הרב סולוביצ'יק שההבדל בין ידיעה לאמונה הוא בזה שידיעה כוללת רק את מה שאדם יכול להשיג בשכלו, ואילו אמונה היא מה שלא ניתן להשיג על ידי השכל.

 

כלומר: האמונה האמיתית מתחילה מהמקום שהשכל אינו יכול להגיע אליו.

 

מעתה יובנו הדברים היטב.

אברהם אבינו הכיר אמנם מעצמו שיש מנהיג לעולם. אך בהיות הכרה זו השגה שכלית, היא בהכרח מוגבלת ומגיעה רק עד המקום ששכלו של אדם יכול לתפוס ולהבין.

בשכר התעלות זו שהתעלה בכחות עצמו, זכה שיציץ עליו בעל הבירה ויאמר לו: אני הוא בעל העולם. משמעותה של 'הצצה' זו היא, התגלות של הקב"ה שהעניקה לו אמונה שהיא למעלה משכל האדם והשגתו.

 

בהגדה של פסח נאמר: מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו, ועכשיו קרבנו המקום לעבודתו... בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם תרח אבי אברהם ואבי נחור ויעבדו אלוהים אחרים. ואקח את אביכם את אברהם מעבר הנהר ואולך אותו בכל ארץ כנען וארבהאת זרעו ואתן לו את יצחק...

 

מהי משמעות 'ואקח את אברהם'?

אברהם אבינו הכיר מעצמו את הבורא כפי שהוסבר.

 

אך דרגת האמונה לה זכה בסופו של דבר, היתה תוצאה של "קיחה" של הקב"ה, שרומם את אברהם אוהבו, והעניק לו מדרגה נעלה של אמונה זכה ואמיתית.

 

חברותא

פרשת השבוע

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו