הרצון להיטיב | יעב קב

בשני הפרקים הקודמים שאלנו מספר שאלות. כדי לענות ולהסביר, נפתח בשאלה יסודית, אולי ה-שאלה. עבור איזו תכלית ברא אלקים את האדם?


התשובה שניתן מבוססת על מה שנכתב בחז"ל וביתר פרוט בספרי הרמח"ל, וב"מכתב מאליהו" מאת הרב דסלר.


אנו מוצאים שתי סיבות לתכלית בריאת האדם. בפרק זה נעסוק במטרה הראשונה:

א. התכלית הראשונה: רצון הקב"ה להיטיב


הקדוש ברוך הוא, הוא תכלית הטוב. בהיותו כך – רצונו להיטיב.

 

אבל למי הוא ייטיב? על מנת להיטיב דרושים מוטבים. לשם כך ברא האלוקים את הבריות - להיטיב להם. זהו. הוא ברא אותנו כדי להיטיב לנו.

 

מיד צריך להדגיש כי ההטבה עליה אנו מדברים היא ההטבה המקסימלית, מכיון שהקב"ה חפץ להיטיב באופן המירבי.

ההטבה הזאת היא הנאה בתחום המושכלות, כלומר, הבנה "שכלית" או אינטלקטואלית במציאות ה' במידה שניתן לנברא לתפוס. ההנאה הזאת, שמונחת בה "ענוג שכלי", נקראת להתענג על ה'. הגדרה זו אינה מדויקת. ההגדרה היותר מדויקת לסוג ההטבה הזה היא שלמות רוחנית.

 

השתמשתי בהגדרה הנ"ל בשלב זה כדי לסבר את האוזן. לצורך מתן הטבה זו ברא הקב"ה מקום וזמן ראויים לתכלית זו- עולם השכר, הקרוי עפ"י רוב העולם הבא.



על כל פנים, מצב ההתענגות על ה' וההבנה את מציאות ה' בגבולות האפשר – אינו המצב בו אנו שרויים היום, לנוכח המגבלות שלנו להשגת התכלית המובטחת.



ואם כך נשאלת השאלה, מה תכלית חיינו בעולם זה, ומדוע לא שמנו מיד הקב"ה במקום שבו נתענג על זיו שכינתו? אלא עלינו לעבור קודם לכן תלאות החיים בעולם הזה.



הסיבה לכך נעוצה בזאת שהקב"ה ראה לנכון שאנו המוטבים נהיה ראויים להטבה זאת מצד עצמנו.

המשמעות של אי היות אדם ראוי מצד עצמו, היא כאדם המקבל לחם חסד, היודע שאינו יכול להשיגו בכוחות עצמו. ידיעה זו היא מקור להרגשת בושה, כלומר שהרצון האישי שלנו אינו יכול לקבל את הידיעה הזה, שאיננו ראויים לדבר כלשהו. ומכיוון שמשמעות ההטבה היא שהמוטב יהיה בעל רצון עצמי להנות, מכאן נובעת (מבחינה לוגית) ההרגשה של הבושה על אכילת לחם חסד. ("נהמא דכסופא").


אמנם על מנת להיות ראויים להטבה זו מצד עצמנו (על המשמעות המעשית יותר נידון בהמשך) עלינו כמובן להשיג את השלמות הזאת מרצוננו הטוב ולא בכפיה.

 

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו