יכולת הכפירה | יעקב קב

אז אחרי שהזכרנו את תפקיד האדם - לגלות את עוצמתו וייחודו של הבורא, התחלנו לתאר את המציאות המוכרחת מכך. הלוא היא יכולת הכפירה. ובמלים אחרות כדי שנוכל לבחור חייבת להיות אלטרנטיבה שהיא הגיונית ולו למראית עין.

 

ניתן כמה דוגמאות שהיוו לאורך ההיסטוריה את ה"דלק" לחוסר האחדות וכתוצאה מכך לפריקת עול והעדפת האגואיסטיות על פני הערכים האמיתיים.

הדוגמא הקלאסית של העבודה הזרה האמורה בתורה נבעה בין השאר מהעובדה שבני אדם לא הצליחו להבין כיצד זה שאלוקים משגיח על מעשי האדם הקטנים כביכול, לרוב גודלו ?!


ועל כן טענו שהקב"ה מסר העולם לניהולם של פקידים נמוכים יותר בדמות מזלות וכוכבים ולכן ראוי לרַצות אותם (להקריב קרבנות) על מנת שבתמורה יספקו את השפע החומרי. (מכאן נקרא שמם עכו"ם - עובדי כוכבים ומזלות) אולם, מעבר לזה אין מקום לכך שתפקיד האדם בעולם כרוך בקוד מוסרי.


נעצור לרגע ונבהיר שבוודאי טעות לחשוב שהקב"ה גדול ולכן "קטן עליו" להתעסק במעשי האדם. שהרי גדלותו היא אינסופית, ואם כן אין שום דבר שנוכל לומר שהוא מספיק גדול כדי שהקב"ה יעסוק בו. דרך אחרת להסתכל על זה - מה שאנחנו מקטלגים לדברים גדולים ודברים קטנים, זה מחמת המוגבלות שלנו בני אנוש. לו היתה לנו יכולת לעסוק בקטנים מבלי לגרוע מהגדולים - לא היתה קיימת היררכיה כזאת.

 

נחזור לענייננו. התוצאה המעשית היתה שהם הורידו מעליהם כל עול מוסרי, ובכך הימרו את פי ה'. ולכן חז"ל גינו אותם מאד.



דוגמא נוספת של עבודה זרה היא העבודה הזרה הפרסית שבה נילאו עובדיה להבין את מכלול המאורעות הטובים והרעים ממקור אחד ולכן הגיעו למסקנה שישנם שני כוחות אחראים בעולם. אחד שממנו נובע הטוב, ואחד שממנו נובע הרע.



דוגמא נוספת, הרלוונטית במיוחד ל"עידן החדש": חוקי הטבע מנהלים את העולם, בין אם הם זקוקים ליישות מנווטת ובין שאינם דורשים יישות מנווטת. (שורש התפיסה הזאת היא בפילוסופיה האריסטטלית, וכן בתפיסות אחרות שגורסות אלוקים לא פרסונלי,  או בתיאוריות המטריאליסטיות, כמו הדרוויניזם, שלא נותנות מקום ליישות אינטליגנטית בעלת מודעות כלשהי.)



המשותף בין כל התפיסות הנ"ל, הוא, שרק ההשתדלות הטבעית או "מזל מוצלח" מועילים בעולמנו, כמאמר הכתוב: "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה."

אם כן איפוא, יכולת הכפירה הינה דלק עבור יכולת הבחירה. אבל זה חייב להסתיים מתישהו, בכדי שתושג המטרה - גילוי האלוקות. ועל כך בפרק הבא

 

 

 

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו