על מה נחוג חנוכה? | בעז מלט

נשאלת השאלה - איך נכנסים חגים להיסטוריה היהודית? 
 
אנו מברכים בחנוכה "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר חנוכה", היכן ציוונו? הרי היסטורית חנוכה מאוחר מסוף תקופת התנ"ך, ולכן כמובן שאינו מוזכר בו. 
גם באמירת ההלל שאנו אומרים בחנוכה, אנו מברכים בשם ובמלכות, "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקרוא את ההלל", והיכן צוינו בכך?
 
ראשית אנו חייבים לשלול דעה רווחת בנוגע לסיבת חג החנוכה, לא יכול להיות שנס פך השמן יהיה הסיבה היחידה לקביעת החג, לפחות לא כסיבה ראשית, אין לנו חגים לא על נס רפוי המים של יריחו על ידי אלישע הנביא (מלכים ב.ב), ולא על נס אסוך השמן שהציל את אשת עובדיה ובניה (שם ב.ד) ולא על נסים רבים מאוד שהתרחשו במהלך ההיסטוריה.
 
כיצד מתאר הרמב"ם בכתביו את הסיבה לקביעת חג החנוכה?
 "בבית שני כשמלכי יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות. ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות. וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול, עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן השני."(היד החזקה,זמנים,הלכות חנוכה,ג,א)
 
נמצאנו למדים מההלכה הראשונה ברמב"ם על חג החנוכה שהסיבה העיקרית לקביעת החג, הייתה ניצחון המכבים על היונים וחזרת מלכות לעם ישראל יתר על מאתיים שנה (ליתר דיוק 206 שנה)
 
ומנין לנו שעל כך יש לנו לחגוג?
 
אומרת הגמרא (פסחים קיז,) שכבר הנביאים הראשונים, קרי משה רבנו אהרון ומרים הנביאים, תיקנו לעם ישראל שיאמר הלל על צרות שניצל מהם, ורש"י מביא דוגמא לכך את חג החנוכה. 
 
אם כך ביררנו את סיבת קביעת חג החנוכה כחג במורשת היהודית, אבל מאין לנו מצות נרות חנוכה, ומדוע אנו מברכים עליהם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו?
 
בהלכה הבאה בהלכות חנוכה כותב הרמב"ם :"וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום בכ"ה בחודש כסליו היה, ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלה פך אחד, ולא היה בו להדליק אלה יום אחד בלבד, והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים, עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור.ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונה ימים האלו שתחילתם בכ"ה בכסלו ימי שמחה והלל, ומדליקין בהן הנרות על פתחי הבתים בכל לילה ולילה..."
 
אם כך כיצד אנו יכולים לברך אשר קדשנו במצוותיו וציונו, על תקנה שתיקנו חכמים באותו הדור?
 
שאלה זו שאלה הגמרא (שבת כג,א) ולה שתי תשובות: 
רב אויא אמר מהפסוק "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימן ושמאל"(דברים,יז,יא), התורה מחייבת אותנו לשמוע בקול השופטים, ואם הם תיקנו להדליק נרות בחנוכה, אנו כבר מצווים מהתורה לשמוע להם ולהדליק הנרות. 
 
תשובה שנייה של רב נחמיה מהפסוק "שאל אביו ויגדך זקניך ויאמרו לך"(דברים לב,ז) פסוק העוסק במצוותנו לשמוע בקול הורינו וזקני השבט, כוחה של המסורת העוברת מאב לבן.
 
מכאן נלמד שהחכמים נחלקו האם החג התחיל ממנהג האומה או מתקנה של חכמי הדור, אך כך או כך הוא הפך למצוה לדורות.
 
מדוע צריך אם כך שתי הסיבות לחג? ניצחון המלחמה ונס פך השמן? 
אמנם ניצחון המלחמה וקבלת עצמאות היה סיבה מספקת לקביעת החג, אבל לאחר שנחרב בית מקדשנו ואיבדנו עצמאותנו, לכאורה בטל טעם החג. 
נס פך השמן נתן את המימד הנצחי ובא לחזקנו שכשם שיון הרשעה נפלה בידי קומץ מעטים, גם אויבנו בכל דור ודור לא יוכלו לנו.
 
פך השמן גם משמש כסמל לעם ישראל, לכוח הטהרה הפנימי שבנו שלא יכול להיפגם וסופו שיאיר אור גדול בעולם.
 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו