האילן התורה והטבע | הרב עזריאל יונה

משנה, אבות, ג, ט:
רבי יעקוב אומר: המהלך בדרך ושונה, ומפסיק משנתו ואומר מה נאה אילן זה, מה נאה ניר זה –מעלין עליו כאילו הוא מתחייב בנפשו.

שני פירושים מופלאים, קוטביים בתפיסתם, נאמרו ביחס למשנה זו. פירושיהם של הרש"ר הירש, ושל הראי"ה קוק. במסגרת זו נעסוק בפירושו של הרש"ר הירש.

 

תורה עם דרך ארץ

הרש"ר הירש שחי במאה ה-19, היה מגדולי הלוחמים כנגד הרפורמה וההשכלה שפשתה ביהדות מערב אירופה. הוא הקים בפרנקפורט את בית הספר הריאלי שסיסמתו היתה 'תורה עם דרך ארץ', עיקרון שנקשר בשמו של הרב הירש עד לימים אלו.

 

במסכת אבות פרק ב' משנה ב' נאמר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ. דרך ארץ אינה רק נימוסים והליכות, אלא היא כוללת גם מלאכה ופרנסה, או כפי הרש"ר הירש הרחיב את היריעה וכלל בה גם את הוויות העולם ומרכיביו, הכוללים את שטחי המדע, האמנות, והסוציאליזציה וכן הלאה.

 

מה הם עקרונות השיטה המייצרת אינטגרציה בין התורה לחיים הכלליים? לפי עיקרון 'תורה עם דרך ארץ' התורה המעצבת את נפשו וחייו של העם היהודי, אינה יכולה להצטמצם בבית המדרש בלבד, אלא חייבת היא לבא במגע ובאינטראקציה עם תנאי החיים, והוויות העולם הכללי. מאחר שהתורה היא נצחית, מוטל על האדם לבחון את כל הסובב אותו על פי השקפתה של התורה. אי אפשר להתעלם מן כל המתרחש בעולם בשטחי האמנות, המדע, היצירה והפוליטיקה, רק שנקודת המוצא נדרשת לבא מנקודת מבט יהודית, הרואה את האידיאל בחיי תורה ומצוות בעולם החומר והמעשה, וחיי רוח אלו נותנים את חותמם על שטחים 'חוץ תורתיים' אלו. הרב [ד"ר] יעקב יחיאל ווינברג, ראש בית המדרש לרבנים בברלין ומהרבנים הבולטים שבמאה הקודמת, הגדיר את משנתו של הרש"ר הירש במשפט הבא: "התורה היא הצורה שעלינו להלביש על החומר, שהוא העולם הזה ומרכיביו".

 

האילן חלק מ'תורת חיים'

אדם ההולך בדרך, ושונה, או במילים אחרות עסוק בייעודו, לימוד התורה, קיום המצוות, וחובתו כלפי בוראו, ואז מתבונן בטבע ואומר 'מה נאה אילן  זה' מייצר למעשה דיכוטומיה בין התורה לבין העולם, בין תורת החיים, ליסודות הטבע והמדע.

 

אדם כזה לא השכיל כי קיימת אינטגרציה מלאה בין התורה לבין חיי האדם בעולם על כל מרכיביו. הוא מפסיק ממשנתו, ובטח אומר לעצמו: עזבתי רגע את התורה, אבל אין זה נורא, אציץ לרגע באילן הנאה בנוף המופלא. לאמיתו של דבר, ההתבוננות בעולם בעיניים של תורה, הוא האידיאל של האדם השלם או כפי שהרש"ר מכנה אותו 'אדם ישראל'. התרבות, הטבע, ואפילו המדעים, הם חלק אינטגרלי מן היהדות ומתורת החיים.

 

פרופ' מרדכי ברוייאר, נינו של הרש"ר הירש מספר כי פעם התארח סבו בשוויץ והביט בנופיה. לאחר מכן אמר לסובבים אותו: כעת, יהיה לי מה לענות בעולם האמת, כשישאלני ה' – האם ראית את שווייץ היפה שלי?

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו