גניבה 'קטנה'? | אליעזר היון

האווירה ששררה בחדר היתה בלתי נעימה, בלשון המעטה. מנכ"ל המפעל ישב עם שני עוזריו, עם הסמנכ"ל, עם הגזבר, ועם חמשת חברי הדירקטוריון שהיו גם בעלי המניות של החברה. הם הביטו כולם בנתונים שהוצגו בפניהם שמהם עלה בבירור כי 250 אלף דולרים נעלמו בדרך מסתורית מחשבון החברה. האווירה היתה קשה ומתוחה שכן ברור היה כי רק אחד מן היושבים בחדר היה מסוגל למעול בכספי החברה, רק לאי מי מביניהם היתה גישה לחשבונות שהיו סגורים לכל אדם זר מן החוץ.

האנשים הביטו אחד בשני במבוכה, והמנכ"ל אמר: לא נעים לי להעלות את זה, אבל אני חושש שניאלץ כולנו לעבור בדיקת פוליגרף. מישהו מאתנו משקר. האנשים נעו בא נוחות על כסאותיהם והגזבר אמר: בדיקת פוליגרף לא מקובלת בבית המשפט כראיה תקנית ולא בכדי. פושעים מנוסים יודעים לרמות גם את בדיקת הפוליגרף ולשלוט אפילו בשינויים הפיזיולוגיים שלהם. שוב שררה שתיקה מתוחה שאותה הפר הסמנכ"ל: אני מציע שננסה לעשות סדר בדברים. נרשום את הכל בצורה מסודרת ונראה היכן טעינו. הוא חיפש פיסת נייר, ומצא פנקס קטן ששייך היה לאחד העובדים. על הדף האחורי הוא כתב את שמות כל הנוכחים בחדר, את תפקידם והחל למלאות טורי מספרים.

המנכ"ל נעמד התבונן בסמנכ"ל ואמר: אל תטרח. אין צורך לחפש יותר. הגנב נמצא. כולם הביטו בו בציפייה והוא המשיך להתבונן ישירות לעבר סגנו ואמר: אתה הגנב. החזר את הכסף. בשקט הרועם שליווה את דבריו אמר המנכ"ל: אתה נטלת פנקס שלא היה שייך לך ובנונשלנטיות השתמשת באחד מדפיו בלי לחשוב אפילו שהוא לא שייך לך. הוכחת בזה שממון חברך לא חשוב אצלך. האנשים הביטו במנכ"ל בחוסר אמון ואחד מבעלי המניות אמר: הלא לפני זמן קצר קיבלת את הטיעון של הגזבר שאפילו את מכונת האמת ניתן להוליך שולל, כיצד אתה מוכיח ממקרה קטן של נטילת דף פנקס ללא רשות שמדובר בגנב? זו בדיוק ההוכחה השיב המנכ"ל. את הפוליגרף, ניתן לרמות עם מאמץ מסויים, הדבר איננו קל, אך אפשרי. מפעילויות יומיומיות לעמות זאת כמעט ואי אפשר להימנע. גניבת הדף הקטן אינה הוכחה לגניבה הגדולה, אך היא מבהירה את תפיסתו המכתיבה את אורח חייו של הנוקט בה ככזה שאינו מחשיב את ממון הזולת. אני מתכונן בתוקף סמכותי כמנכ"ל המפעל, לערב את המשטרה ולבקש מהם חקירה ישירה של הסמנכ"ל.
אין צורך בכך אמר הסמנכ"ל כשפניו כבושות בקרקע. אני אחזיר הכל, ואתפטר בשקט ובלא מהומה תקשורתית מתפקידי.
 
מר זוטרא חסידא אגניב ליה כסא דכספא מאושפיזא [מר זוטרא החסיד התארח עם תלמידיו באכסניא, כשבמהלך הארוח נגנבה ונעלמה כוס כסף].
חזיא לההוא בר בי רב דמשי ידיה ונגיב בגלימא דחבריה [הבחין מר זוטרא באחד מן התלמידים כשהוא מנגב את ידיו בגלימתו של חבירו].
אמר היינו האי דלא איכפת ליה אממונא דחבריה [אמר: זה הוא הגנב. במעשיו הוא הוכיח שלא אכפת לו מממון חבירו]
כפתיה ואודי [כפתוהו והודה].
 
מסכת בבא מציעא דף כד, א

 

חברותא

פרשת השבוע

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו