אין הדעת סובלתם | אליעזר היון

אנשים שליליים, בעלי מידות ותכונות רעות לא חסרים להוותינו בעולמינו הססגוני, ועם זאת ישנם מספר טיפוסים, שמלבד אופיים השלילי, הם מעוררים סלידה, התנהגותם דוחה, ואתה שואל את עצמך, האם יש אי מי בעולם שמסוגל לסבול את האנשים הללו?

א. ראובן. המכונה בפי כל רובן, הוא אחד ממתפללי בית הכנסת הרעשנים ביותר. בכל אסיפה מתיישב הוא בכותל המזרח, מביע את דעתו בקול רם, ולא שוכח לציין כי אם מצב הענינים לא ישתנה, הרי ש'לא נוכל לתמוך בבית כנסת יותר'. הוא מסיים את המשפט ושותק שתיקה רבת משמעות כדי להניח לאיום הקשה שלו ליפול על אזניים חרדות. אלא שרובן הוא אדם חסר אמצעים. הגבאי מוכן לספר בסודי סודות כמובן, שהוא מעולם לא תרם מאומה לבית הכנסת, וגם את חובותיו הוא גורר ונזכר לשלמם טיפין טיפין בסוף השנה. התנהגותו השחצנית מעוררת רוגז רב אצל חברי הקהילה: על מה הוא לכל הרוחות מתגאה? על סמך מה?
 
ב. איציק הוא אחד מעשירי הקהילה. רכושו נאמד במיליוני שקלים, ונראה שלא חסר לו דבר. נקל לשער איפא מה רבה היתה התמיהה כאשר נצפה איציק עולה לבית הדין של הרב ומתייצב לדיון על חוב פעוט של 200 שקלים אותו נתבע לשלם על ידי אחד משכניו. למרות שהכניסה לבית הדין היתה אסורה לקהל הרחב, זלגו השמועות החוצה במהירות. איציק הכחיש מכל וכל את ההלוואה, הוא טען שמעולם לא דיבר עם שכנו על כסף, אלא שאז עלו שני עדים על דוכן העדים והעידו נאמנה כי הם היו עדים להלוואה המדוברת. בנוסף הוציא השכן את מכשיר הסלולר שברשותו והראה לדיינים את ההסרטה בה נראה איציק בבירור לווה ממנו 200 שקלים. איציק היבט בעיניים מזרות אימה בעדים, והוציא בזעף את 200 השקלים כשהוא מפטיר: שילך הכסף הזה לתרופות.
 
ג. זאב הוא זקן נשוא פנים. זקנו הלבן יורד על פי מידותיו והדרת פניו מעידה בו כי באמתחתו ניסיון חיים רב. אלא שמאחורי גבו מרננים עליו, כי בנושאי קדושה וצניעות מתנהג זאב כבחור צעיר וחוטא. בשיחות סגורות זאב לא מכחיש זאת, אלא שהוא לא מצליח להבין מדוע התנהגותו גורמת לדחייה יותר מכל צעיר אחר שמועד גם כן בנושאים כגון אלה.
 
ד. מינויו של גד כאחראי על כספי המוסד התקבל בהפתעה. הכל ציפו כי דווקא מתחרהו יעקב יזכה במינוי, אך המנהלים מלמעלה חשבו כנראה אחרת. החברים עלו לחדרו של גד לברכו ולאחל לו בהצלחה אלא ששם הם נתקלו בכתף קרה. גד הודיע בקול מקפיא כי 'החגיגות נגמרו' ומעתה הכל ישתנה. אחד מן העובדים ניסה לשאול בזהירות על איזה 'חגיגות' מדבר המנהל החדש, אלא שגד ביקש בקול חד לא להפריע לו באמצע דבריו. הוא הוסיף שגם זו תרבות שצריכה להיפסק: התפרצות של עובדים זוטרים לדבריו של המנהל. גד המשיך לדבר בקול מדוד, קר, ואיטי, וחבריו הבינו, האיש שהיה עד לא מכבר חברם הפך לאדונם והוא החליט לנצל את מעמדו ולהשתרר עליהם על לא עוול בכפם.
 
ארבעה אין הדעת סובלתן, אלו הן: דל גאה, ועשיר מכחש, וזקן מנאף, ופרנס מתגאה על הציבור בחנם [פסחים קיג, ב]

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו