לע"נ ישראל מנחם בן בנימין ע"ה

לדעת לוותר | הרב עזריאל יונה

מספרת הגמרא:

גוי הגיע לפני הלל הזקן וביקש ללמוד את כל התורה על רגל אחת. אמר לו הלל: דעלך סאני לחברך לא תעביד, זוהי כל התורה כולה, ואידך פירושא היא, זיל גמור.

 

אם נתרגם את הסיפור לשפת ימינו הרי שהוא ישמע כך. גוי הגיע לרב מכובד, גדול הדור, והוא אומר לו משפט שכמעט לא ניתן לפרש אותו אלא כזלזול: למד אותי את כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. והלל לא מתרגז. הוא עונה לגוי בשלווה: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. שאר התורה היא רק פירושים לכלל הזה, לך ולמד אותה.

 

התורה כידוע רחבה מיני ים. ישנם 24 כתבי קודש עמוקים ורחבים, מלבדם ישנם מדרשים, תלמוד בבלי וירושלמי, ראשונים, רמב"ם, טור, ושולחן ערוך, ספרי פרשנויות ופסקי האחרונים, ואת כל זה מבקש הגוי ללמוד כשהוא עומד על רגל אחת? גם בזמנו של הלל שחלק מן הספרים שצויינו עדיין לא נכתבו, היתה התורה רחבה מכדי שניתן יהיה ללומדה במשך כל ימי חיי האדם.

 

מה היא אם כן תשובתו של הלל הזקן כי 'מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך', איך הכלל או המצווה – החשובה הזו מחד, אך הפרטנית מאידך -  כוללת את התורה כולה?

 

החזון איש מסביר כי בדבריו של הלל טמונה היתה אמת פסיכולוגית עמוקה מאד.

 

האדם עובר עבירות מאחר שהוא אינו מוכן 'לוותר' לקדוש ברוך הוא. ואדם לא מוותר לקדוש ברוך הוא, מאחר שהוא אינו מוכן לוותר לזולת.

 

בכל אדם קיימים יצרים, דחפים ורצונות.

 

תאווה, קנאה, כבוד, צרות עין, חמדנות, רכושנות וכו'. רק הדחפי הללו הם שגורמים לאדם לא לקיים את המצוות שבין אדם לחברו וממילא בין אדם למקום.

 

אדם לא נזהר בכבודו של חברו מאחר שהוא משוכנע שכבודו שלו עדיף. כך גם בעניין רכושו, משפחתו, ושאר ענייניו.

 

התחושה הזו מובילה אותו לזלזל גם במצוות שבינו לבין קונו.

 

הוא לא רואה צורך להיכנע ולדכא את יצריו ודחפיו המניעים אותו לעבור על המצווה והמוסר. בעיניו, הם חשובים יותר.

 

כאשר הלל הזקן אומר לגוי כי הוא יצליח להכניע את אותם יצרים, הרי שמובטח לו כי גם שאר התורה תתקיים על ידו בקלות, שכן הכנעת הלב והוויתור לזולת הם הבסיס לתורה כולה.

 

תגובות   

0 #1 RE: לדעת לוותריקיר דוידאור 2014-12-04 21:52
כמה ניתן ללמוד ממשפט חכם זה - אם יש נכונות ללמוד כשהצניעות נמצאת בתוכך, זה הבסיס הנכון ללימוד תורה.
בכדי ללמוד ולהפנים יש צורך ברצון ללמוד לעומק ולא רק לצאת ידי חובה. בדרך זו נגלה ללומד עולם ומלואו ומסקנה מאוד חשובה : אין גבול למידת הלימוד שבכול שלב הדעת מבקשת עוד ועוד שיעורים, כי מבינים כמה אנו לא יודעים.

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן

מאמרים חדשים

לפרשת השבוע: ויצא

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו