עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי | הרב עזריאל יונה

"עם לבן גרתי"

"כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים" [רש"י].

מדוע הדגישו את התרי"ג מצוות?

מדוע לא סתמית - לא התקלקלתי לא למדתי ממעשיו?

מסביר הר אזרחי, כי יש כאן הדגשה על התרי"ג מצוות דווקא. יש פעמים שהסיבה לסכנה אינה התקררות התקלקלות או עזיבת ונטישת הדת.

פעמים שהסכנה נובעת מ'תורה' אחרת מ'מצוות' אחרות. ופעמים שמנסים להכליל באותה תורה שינויים אם לגרוע אם להוסיף.

הסכנה הגדולה היא לאו דווקא בהתקלקלות כללית או התקררות וכדו', הסכנה היא בכך שמנסים לעמוד לא רק במקום התורה אלא במקום 'נותן התורה', וזה מסוכן מאד.

משום שההשפעה קשה יותר וחודרת יותר. קל יותר לעמוד בפני חוסר יראת שמים, התייחסות צוננת או נטישת דת.

קשה יותר לעמוד ולא להתפתות לקראת אדיקות לקראת צדקנות גדולה יותר, נגד עוד מצוות נגד תוספת ערכים.

לבן לא רצה חילוניות, לבן לא חפץ בחוסר יראת שמים, לבן זכה אפילו לדברים מפי הקדוש ברוך הוא.

אבל ללבן מצוות אחרות מסוג אחר, ומספר אחר.

ואם מזאת נשמר יעקב משמע יש לו במה להתגאות. ליעקב היתה סיבה טובה להצמד לתרי"ג המצוות דוקא, שכן הוא היה מאלו שקיימו את התורה עד שלא ניתנה.

ואם כבר קיבל על עצמו לקיים עד שלא ניתנה מדוע לא יעשה זאת למחצה לשליש או לרביע? אבל יעקב ידע כי יתכן אולי שכדי להכלל בין מקיימי התורה, אין חובה לקיימה לפני שניתנה, אבל לא יתכן לקיימה לחצאין או בתוספת, שכן תוספת כמו חסרון אינה תורה.

ויתרה מזאת:

כל מה שקיימו האבות את התורה עד שלא ניתנה הוא אך משום ההכרה החיונית, כי ללא תורה אין קיום גם כשעוד לא ניתנה...

ואם תורה - אז תרי"ג לא פחות ולא יותר.

התורה 'ניתנה' וכך ניתנה. שתהיה תרי"ג.

עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים - אמנם דבר עצום הוא וכח נפלא. 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו