חטא חוסר הביטחון | אבי קלנר

"ויהי מקץ שנתיים ימים"

מובא במדרש רבה "אשרי הגבר אשר שם בה' מבטחו" – זהו יוסף, "ולא פנה אל רהבים" – ע"י שאמר לשר המשקים "וזכרתני" "והזכרתני" נתווספו לו שתי שנים.

דברי המדרש צריכים הבנה. בתחילה נאמר על יוסף שהוא "אשרי הגבר אשר שם בה' מבטחו" והכוונה שהוא בעל בטחון מוחלט בקב"ה, ומיד לאחר מכן נאמר שיוסף חטא בחוסר ביטחון בה', בכך שביקש משר המשקים להשתדל עבורו אצל פרעה שיוציאנו מבית האסורים, ולא בטח בכל מאודו בריבון העולמים, ולכן נענש בשהייה של שנתיים נוספות בבית הכלא.
 
שאלה נוספת העולה מן הדברים מדוע נענש יוסף הצדיק בעונש כה קשה של שהיה שנה בכלא עבור כל מילה "וזכרתני" "והזכרתני", הרי לכאורה חובה על האדם לדאוג ולהשתדל למען עצמו.

הביאור הוא שאמנם התורה התירה לאדם להשתדל ולעשות למען עצמו וכמאמר הכתוב "וברכתיך בכל אשר תעשה", וכן בגמרא (ברכות לה) ר' ישמעאל מבאר את ההנהגה היומית שהרי נאמר "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך" והכוונה לכאורה ללמוד תורה כל הזמן ולא לדאוג לפרנסה, ומצד שני כתוב "ואספת דגנך ותירושך ויצהרך". ביאר ר' ישמעאל: הנהֵג בהם מנהג דרך ארץ. דהיינו צריך להקדיש את הזמן לתורה אך לא לשכוח לדאוג ולהשתדל במלאכה וכדו' כדי להתפרנס.

הסיבה היא שלא כל אחד מסוגל להגיע למדרגת הביטחון המושלמת שאז באמת יכול לעסוק בתורה באין מפריע כל היממה, ולכן אדם שאינו בדרגה הגבוהה צריך לעסוק לפרנסתו ולהשתדל לנצל כל שעה פנויה ללימוד התורה וכך ההשתדלות מסייעת לאדם להגיע למדרגת הביטחון, וכעין זה מצאנו בלימוד תורה שאמרו חז"ל "לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות שמתוך שלא לשמה בא לשמה".

לפי המתבאר שיעור ההשתדלות שונה מאדם לאדם, מי שרק בהשתדלות מרובה נרגע ולומד בשקט ובטח, מותר לו להיות בהנהגתו ולשאוף לעלייה במידת הביטחון והקטנת ההשתדלות ופינוי הזמן ללימוד. לעומת מי שדי לו בהשתדלות מועטת, אם טרח והתייגע בהשתדלות מעבר לכך נחשב הדבר לחטא במידת הביטחון.

יוסף הצדיק שהיה מושלם במידת הביטחון נענש על השתדלות הקטנטנה של "וזכרתני" "והזכרתני" ולכן דווקא מהעונש החמור של שנה בבית הסוהר עבור כל מילה אנו למדים ש"אשרי האיש אשר שם בה' מבטחו" – זה יוסף.

והנה מעיון בפסוק "ויהי מקץ שנתיים ימים – ופרעה חולם" הפסוק כורך את גמר השנתיים של העונש בחלום פרעה, ללמדנו שמכיוון שתמו השנתיים מיד חלם פרעה... "ויריצוהו מן הבור", ואילו יוסף לא היה פונה לשר המשקים בבקשה לזוכרו ולהזכירו, היה חלום פרעה מתרחש שנתיים לפני כן. כך נכתב במדרש רבה "ויהי מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם" "קץ שם לחושך" – קץ שם ליוסף כמה יהיה בבית האסורים. כיון שהיגיע הקץ, מיד "ופרעה חולם".

אחי היקרים! אמנם אנו במדרגה נמוכה של מדת הביטחון ולכל דבר אנו עושים השתדלות מרבית, אך עלינו לשאוף למעלה - להתקדם במידת הביטחון בבורא העולם.
 

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו