מה קרה לשפחה שראתה את השכינה על חופו של ים סוף? | הרב עזריאל יונה

עזי וזמרת י-ה ויהיה לי לישועה, זה א-לי ואנוהו אלקי אבי וארוממנהו [שמות טו].

אומר המדרש: תניא ר' אליעזר אומר מניין אתה אומר שראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל ושאר נביאים... ואילו הכא כתיב זה א-לי ואנוהו משמע שראו התגלות השכינה בשלמות [מכילתא פרשת בשלח].

פלאי פלאים, מעיר הרב אזרחי ב'ברכת מרדכי', להגיע אל פסגת נבואה ורוח הקודש להתרומם מעל יחזקאל בן בוזי, ושאר נביאים ולחזור אל תהום.

להשאר שפחה!!!

ללמדך כי יתכן הדבר להתרומם להתעלות להגיע אל צוקי הררי א-ל, ולא להחזיק מעמד, ליפול.

זוהי המשמעות של הפסוק בתהילים: 'מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו', אנשים המבקשים ואף העולים בהר ה' יש, אולם לא כולם מצליחים להישאר במקום קדשו 'ומי יקום במקום קדשו'. גם אם כבר תמצא כאלו אשר 'יעלו בהר ה"' עדיין אין בכך ערובה ל'יקום במקום קדשו'.

משום שכדי להחזיק מעמד באוויר פסגות יש להתאים את הנשימה את, הנושם וריאותיו...

וכיצד היא ההתאמה?

על ידי עמל ויזע. עבודה ללא הרף.

ללא עמל, לא ישתנה מהותית, ללא עבודה, לא יסתגל, ללא מהות יפול - ישאר ב'שפחיותו'.

דרש ר' שמלאי למה הולד דומה במעי אמו וכו' ומלמדין אותו כל התורה כולה וכו' וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחהו כל התורה כולה [נידה, ל].

הגמרא ההמפורסמת הזו מתארת את התינוק במעי אמו שמלאך מלמדו את כל התורה כולה. אולם כאשר יוצא  הוא לאוויר העולם מגיע מלאך, מכה אותו על פיו, והוא לא זוכר כלום משלמד.

מדוע? למה המלאך משכיח מהתינוק את אותה תורה שלמד? מדוע השעות היפות הללו, בהן ידע הוא את כל התורה כולה מפי מלאך, מוכרחות להיפסק?

כי זהו גורלה של כל השגה והתעלות, שלא באה דרך עמל.

אין בכך שום ערובה למהותו של אדם המעלה, כדאי להשכיחו כדי שירכוש הכל על ידי עמל.

אבל לכשיעמול שוב, תעמוד לו אותה תורה כולה שלימדו המלאך במעי אמו. כי רק על ידי אותה תורה מסוגל הוא להחזירה על ידי עמל.

 

מספרים על הגר"א ז"ל כי הציעו לו מן השמים לשלוח אליו את המלאך המגיד לגלות לו רזין ורזי רזין.

הגר"א סירב כי רצה לרכוש הכל הכל, על ידי עמלו שלו.

וכל זאת למה?

כדי שהדברים כולם, על כל השגותיהם, רוממותם, אין סוף עמקותם והיקיפם יחרתו בקרבו מהותית.

 

להיותו הוא עצמו כולו תורה

כולו השגה.

כולו אדם המגשים את יעודיו.

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו