מתי התרחש הנס הגדול בקריעת ים סוף? | הרב עזריאל יונה

בפרשת השבוע אנו נתקלים באחד הניסים הגדולים והמוכרים ביותר בהיסטוריה האנושית – הלא הוא נס קריעת ים סוף.

מה הוא נס? מדוע אנשים מתפעלים ממנו?

בספר 'זוית ראיה' מציין כי רוב הבריות יגדירו נס כאירוע בו מתרחש משהו החורג מחוקי הטבע או אירוע שאמור להיות סטטיסטית נדיר ביותר.

אבל בפרשת השבוע מופיע פסוק מעניין מאד:

"ויט משה את ידו על הים. ויולך ה' ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים".

מהפסוק הזה עולה שאלה חשובה: מדוע נקרע הים? האם בגלל נטיית המטה על הים או בגלל הרוח?

ושאלה נוספת: מה קרה קודם – האם הרוח נשבה לפני כן ושכמשה נטה את ידו בדיוק הגיעה עוצמתה לרמה שקרעה את הים?

הרמב"ן מסביר שמטרת רוח הקדים היתה לבלבל את המצרים ולגרום להם להיכנס לים אחרי בני ישראל. הרציונל פשוט: אילו היו מצרים מבינים שקורה כאן נס לטובת היהודים הם לא היו נכנסים לים אחריהם.

לכאורה לפי זה הנס אינו נראה כל כך 'גדול', שהרי אדם רגיל שהיה רואה את זה לפי זה, היה מבין שמדובר בסך הכל בפונקציה של רוח קדים עזה.

אלא שעל כך מוסיף הרמב"ן:

"כי בעבור זה חשבו אולי הרוח שם הים לחרבה... אף על פי שאין הרוח בוקעת הים לגזרים לא שמו לבם גם לזאת ובאו אחריהם מרוב תאוותם להרע להם".

כלומר הרוח היתה רק הגורם שאיפשר למצרים לרמות את עצמם כי האירוע שהם רואים הוא טבעי ולא פונקציה של נס.

כלומר לפי הרמב"ן יש כאן נס אבל הוא הולבש בצורת טבע כדי שהמצרים יטעו.

בדברי הרמב"ם בספרו מורה נבוכים, אנו מוצאים התייחסות מעניינת לכל המונח נס:

"חכמים ז"ל אמרו בנסים דברים תמוהים מאוד תמצאהו מפורש בבראשית רבה ובמדרש קהלת, ואותו עניין הוא שהם סוברים כי הנסים הם גם ממה שבטבע מבחינה מסוימת, והוא, שהם אמרו כי כאשר ברא ה' את המציאות הזו וטבעה כפי הטבעים הללו שת באותם הטבעים שיתחדש בהם כל מה שנתחדש מן הנסים בזמן חידושם".

במילים אחרות אומר הרמב"ם, הקדוש ברוך הוא ברא את העולם יש מאין, ובתוך כל חוקי הטבע שקבע הניח גם את כל ההתרחשויות הניסיות שאינמם אלא חלק מהטבע.

לפי הרמב"ם אם כן, העולם נברע בצורה כזו, שעל פי לוח הזמנים הטבעי שלו, בתאריך 2448 לבריאת העולם, הגיע רוח קדים עזה, שבקעה את הים, על פי כל כללי הפיזיקה והטבע המוכרים לנו.

הנס הגדול היה בכך שבבריאת העולם הקב"ה 'הכניס' את רוח הקדים הזו לתוך מערכת חוקי הטבע. 

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו