מה הביא את יתרו להתגייר? | בעז מלט

יתרו בא לבני ישראל אל המדבר לאחר ששמע את הניסים והישועות שעשה השם לבני ישראל והוציאם ממצרים. כשהוא נפגש עם משה רבנו, מספר לו משה, את מה שעשה השם לפרעה ולמצרים.
 
האין זה פלא, שמשה מספר ליתרו דוקא את קורות המצרים, ולא את קורות עם ישראל?
 
ועוד קשה השימוש בשמות השם בפרשה, כידוע שם אלוקים מורה על מידת הדין, ושם י-ה-ו-ה על מידת החסד. אם כן היינו מצפים לראות שהנהגת השם את ישראל תהיה במידת החסד והנהגת השם את המצרים במידת הדין, הרי הם חטפו מכות מאת השם, וישראל זכו לחסדיו, אבל יתרו דוקא שמע את שעשה אלוקים לישראל, ומצד שני את שעשה י-ה-ו-ה לפרעה ומצרים, שם שמורה על מידת החסד. מדוע?
 
חכמינו אמרו על כך שהרשעים מהפכים את מידת הרחמים לדין, והצדיקים מהפכים את מידת הדין לרחמים, וצריך להבין זאת.
 
מבאר הספר כלי יקר שבזמן ההוא היו רבים מעמי הארץ שהיו מאמינים בשני אלים, האל הטוב והאל הרע, (אגב גם היום ישנם אנשים שחיים בתודעה דומה לזו, אנשים שתופסים את השם בתור המזל הטוב שלהם וזה פרוש השם גד (GOD), ואם אין להם מזל טוב הם ברוגז עם האלוקים).
 
אומר הכלי יקר שיתרו לאחר ששמע על קורות ישראל, חשב שאולי ה' יודע לעשות רק טובות, הוא הושיע את ישראל וגאלם, אבל הרעות שייכות לאל אחר.
כאשר הוא נפגש עם משה, ושמע ממנו גם על המכות שהשם הביא למצרים, הוא הבין שיש לו עסק עם אל בדרגה אחרת מהמקובל בעולם, שהוא עושה גם חסדים וגם דינים בעולם.
 
מה שהכי הפליא אותו, זו הנהגת המידה כנגד מידה שהוא ראה אצל השם, הוא נדהם לראות שהמצרים אכלו את הנזיד שהם בישלו עבור ישראל. הם זרקו את ילדי ישראל ליאור, וכנגד זה סופם שטבעו בים: עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים:  כִּי בַדָּבָר, אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם.
 
הנהגת מידה כנגד מידה, ראשית מצביעה על סדר וחשבון, יש יד מכוונת בעולם. היא גם נותנת לבני האדם הזדמנות לחזור בתשובה, כשאדם רואה שהסבל שנגרם לו הוא ממין החטאים שחטא, שהשם נוהג עמו מידה כנגד מידה, הוא שם על ליבו שבעצם הוא בהנהגתו הרעה אשם בכל דלדול החיים שבא לו. זהו שאומר נעים זמירות ישראל: "ה' צילך על יד ימינך", הוא נוהג עימנו כמו הצל שלנו.
 
למדנו מכאן, שהרשעים שהולכים בדרך רעה, מכריחים כביכול את ה' שרוצה להיטיב להם, לנהוג עמם בדרך קשה, וגם הנהגת ה' עמם במידת הדין באה ברחמיו עליהם, לעוררם לתשובה, כשיראו שבעצם הם הביאו זאת על עצמם, והם המהפכים את מידת הרחמים לדין.
 
לעומתם הצדיקים, אף אם סבלו ממידת הדין , הרי שהם מודים על הרעה כשם שמודים על הטובה, הם מחפשים ומוצאים את הטוב שנמצא גם בדינים, וממתקים את הדינים. ובכלל הם מביאים לכך שמידת הדין לא תוכל לקטרג עליהם ותענה בעל כורחה אמן על ברכותיהם, והם המהפכים את מידת הדין לרחמים.
 
 

 

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו