ויקחו לי תרומה | אבי קלנר

"דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה"

מקשים המפרשים מדוע נאמר "ויקחו לי תרומה" ולא "ויתנו לי תרומה"?

ניתן לבאר זאת על פי משל לאדם שראה מיני מתיקה והיה סבור שהם שלו ובטוב ליבו חילק מעט לחברו, האדם היה סבור שהוא "נותן" לחברו, אולם לבסוף התברר שמיני המתיקה היו שייכים לחברו, אם כן הוא לא "נתן" לחברו משלו, אלא "לקח" משל חברו ונתן לו.
 

זו כוונת הפסוק, שכספו של האדם ניתן לו ע"י בורא העולם [ובפרט בדור המדבר שכספם היה מביזת המצרים המתים השפת הים וכו']

 

 

לפיכך אנו לא "נותנים" תרומה אלא "לוקחים" מהכסף שניתן לנו ע"י בורא עולם ונותנים תרומה.

במדרש מובא על הלשון "ויקחו", נאמר "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" – אל תעזבו את המקח שנתתי לכם. בכל עסקה יש סיכון, בעסק של זהב יש סיכון שמחיר הזהב ירד ומחיר הכסף יעלה וכן בעסק של כסף הסיכון שמחיר הכסף ירד, אך בעסקה של קבלת התורה לעם ישראל יש כסף, יש זהב, ולא עוד אלא שהמוכר נמכר כביכול יחד עם הקניין שנאמר "ויקחו לי תרומה" (שכביכול יקחו לי – יקחו אותי)

משל למלך שהיתה לו בת יחידה שנישאה לנסיך צעיר כשרצה הנסיך לקחתה לארצו, אמר לו המלך שהוא מאד קשור לבתו ואינו רוצה להיפרד ממנה, אך מכיוון שבעלה מחליט על מקום המגורים, ביקש המלך שהיכן שיתגוררו יכינו למלך חדר קטן בביתם כדי שיגור עמם ולא יתנתק מבתו.

כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: נתתי לכם את התורה, לפרוש ממנה איני יכול, לומר לכם אל תטלוה איני יכול, אלא בכל מקום שאתם הולכים תעשו לי בית אחד שאדור בו, שנאמר "ועשו לי מקדש".

ביאור המדרש שבני ישראל כביכול "לוקחים" עמם את השכינה לכל מקום בו הם נמצאים וזאת ע"י בנית המקדש שהוא מקום להשראת השכינה.

מובן שהתנאי יסודי כדי שהמלך ישאר עם ביתו בבית חתנו, הוא התנהגות טובה ויפה של הנסיך עם רעייתו, אולם אם הנסיך לא יתייחס כראוי לבת המלך וישאירנה לנפשה, אין למלך ענין להישאר בבית חתנו ללא בתו.

כשאנו לומדים ומקיימים את כל חוקי התורה הקדוש ברוך הוא משרה את שכינתו בתוכנו.

אחים יקרים!

אין לנו בימינו משכן או בית מקדש, אבל כידוע בית הכנסת נקרא בית "מקדש מעט".

אנו צריכים זהירות יתר בבואנו למקום בו קיימת השראת השכינה, זהירות בדיבור, בלבוש, ובהתנהגות הולמת..

 

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו