א קטנה | אבי קלנר

פרשתנו פותחת את ספר ויקרא, במלים ויקרא אל משה. בספר התורה, האות א של המילה ויקרא כתובה באות קטנה.

טעמים רבים נאמרו במפרשים להסביר מדוע כתבה התורה "ויקרא" עם א' זעירא (קטנה).

הרמב"ן מבאר את כוונת ענין הקרבנות: כי בעבור שמעשי בני האדם נגמרים במחשבה בדיבור ובמעשה, ציווה השם כי כאשר יחטא ויביא קרבן, יסמוך ידיו עליו - כנגד המעשה. יתוודה בפיו - כנגד הדיבור. ישרוף באש את הקרב והכליות - כנגד כלי המחשבה והתאווה. הכרעיים - כנגד ידו ורגליו של האדם העושים כל מלאכתו. יזרוק הדם על המזבח - כנגד דמו בנפשו כדי שיחשוב אדם בעשותו כל אלה כי חטא לאלוקיו בגופו ונפשו, וראוי לו שישפך דמו וישרף גופו לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה, וכפר הקרבן הזה שיהא דמו תחת נפש דמו, נפש תחת נפש, וראשי איברי הקרבן כנגד ראשי אבריו. והמנות - להחיות בהן מורי התורה כדי שיתפללו עליו.
 

אדם מביא קרבן לכפרה על חטאו ובשעת הקרבתו הוא מתבונן ומבין באופן מוחשי שכל מה שנעשה לבהמה היה ראוי להיעשות בו, מיד מתעוררת נפשו לשוב בתשובה שלמה לאבינו שבשמים, להכניע את לבבו, להתוודות ולקבל על עצמו שיותר לא יחטא, וכן כשמגיע למצב של "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה", תתקבל תפילתו ויכופר עוונו.

התורה מלמדת אותנו, שהכלל הראשון בהבאת קרבן הוא: "זעירא", - ענווה והכנעה.

רבינו יונה כותב בספרו "שערי תשובה": תועבת ה' כל גבה לב, ובעל גאווה נמסר ביד יצרו, כי אין עזרת ה' עמו מפני שהוא גבה לב. הרי שמי שהוא בעל גאווה אינו מקבל סיוע ועזרה מה'. וא"כ אין יכול לכפר על חטאיו עד שישפיל עצמו ויכניע לבבו לאבינו שבשמים.

משה רבינו בענוותנותו הרבה רצה לכתוב "ויקר" מלשון מקרה, הכוונה שכאילו הקדוש ברוך הוא נגלה אליו דרך מקרה, כמו שנאמר להבדיל אצל בלעם הרשע "ויקר אל בלעם", אמר לו הקדוש ברוך הוא לכתוב "ויקרא", ומשה רבינו שהתורה העידה עליו "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה", כתב "ויקרא" - אבל עם א קטנה.

אחים יקרים! כשאנו ניגשים להתפלל לפני ה', עלינו לעשות את בדיקת החמץ הפנימית עד כמה תופחת הגאווה בליבנו, שהרי תפילות כנגד קרבנות שנאמר "ונשלמה פרים שפתינו", ולכן עלינו לחשוב כבשעת הקרבת הקרבנות שכל מה שנעשה לבהמה היה ראוי להיעשות בנו.

נכניע ונקטין עצמנו לפני בורא עולם, ובסייעתא דשמיא יקבל ברחמים וברצון את תפילתנו.

תגובות   

0 #1 פרשת השבועיקיר דוידאור 2008-03-13 21:58
צוות יקר !!!
הסבר הפרשה חכם ותורם להבנה עמוקה יותר.
זו הסיבה שהערתי לכם בשבוע שעבר שלא ניתן לקרוא את ההמשך.
אני שמח שהכל חזר לתקנו.
שבת שלום יקיר.
0 #2 תודה יקירמוטי, מנהל האתר 2008-03-13 23:25
אני שמח על התגובה המעודדת שלך.
אפשר להמליץ לך מנסיון של כמה מהמשתתפים אצלנו, הם מדפיסים את הרעיון לפרשת השבוע, ודנים בו סביב שולחן השבת.

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן

חנוכה

לפרשת השבוע: ויחי

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו