פרשת אמור: למה קדמה שבת למועדים. | אבי קלנר

"מועדי ה' אשר תקראו ... ששת ימים תעשה מלאכה".


בפרשתנו, פותחת התורה את מצוות החגים בפסוק זה. מיד אחר כך, לפני שהתורה מפרטת את החגים, זמניהם ומצוותיהם, מזכירה התורה את השבת.

לכאורה תמוה מה עניין שבת אצל מועדים? ועוד שהקדימה התורה את שבת לשאר המועדים?

התשובה היא ששבת היא היסוד לכל המועדים, ולכן היא נכתבה ראשונה ואחר כך שאר המועדים. (כנדבך על גבי נדבך).

 

ביאור התשובה: התורה מונה שתי סיבות למצוות שמירת שבת. א. "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ". ב. "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים... על כן צוך ה' אלוקיך לעשות את יום השבת".

שני הטעמים קשורים וכרוכים זה בזה. הטעם הראשון זכר למעשה בראשית, שנזכור כל שבת את בריאת העולם שנברא בששה ימים, וביום השביעי שבת וינפש, העולם הגיע לשלמות ולתכלית עם בריאת האדם וכו', לכן שובתים בשבת. הטעם השני זכר ליציאת מצרים שלא נעשתה בצורה טבעית אלא בניסים גלויים שהתפרסמו בכל העולם. הרי יכל האלוקים להביא מכה אחת ארוכה על מצרים ולשחרר את בני ישראל מיד. בכל אופן המצרים קיבלו עשר מכות במשך זמן שקרוב לשנה, וכל המכות בצורה על-טבעית, ובתחומים שונים זה מזה. ועל הכל נוסף הנס הגדול של קריעת ים סוף, ומעבר מיליוני אנשים בתוכו, ואחר כך טביעת המצרים. כל זה נעשה כדי שידעו כל העולם וכל הדורות הבאים - שבורא העולם הוא השליט היחיד בעולם ואין עוד מלבדו.

שני הטעמים משתלבים, הזיכרון שאלוקים ברא את העולם והזיכרון שבורא העולם הוא השליט ה-כל יכול ומנהיג את העולם.

כל החגים הם זכר ליציאת מצרים אשר רק בורא העולם, הכל יכול, הוא ורק הוא היה מסוגל לבצע אותה. לכן הקדימה התורה את מצוות השבת שהיא שילוב של זיכרון בריאת העולם ויציאת מצרים, ורק אחר כך את שאר החגים. כשיודעים ונזכרים בבריאת העולם ע"י שמירת השבת, ממשיכים ומקיימים את כל החגים שהם זכר ליציאת מצרים.

נמצאנו למדים, ששמירת השבת היא אבן היסוד של העם היהודי והיא העדות המרכזית שיהודי מעיד על עצמו שהוא מאמין בבורא העולם. מי שמאמין בבורא עולם - שומר את השבת.

 

הבה נתחזק כולנו בשמירת השבת לקיימה בכל פרטיה ודקדוקיה, לענגה ולכבדה כראוי.


Image

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו