כי הם חיינו | עלון בית דוד

ונסע אהל מועד, מחנה הלויים בתוך המחנת (יז, ב)
 
בנוהג שבעולם, שחשובי העם, המנהיגים, צועדים בראש המחנה. אם כן היינו מצפים לכך, שהמשכן, יחד עם שבט הלויים והכהנים, יסעו בראש כל הדגלים, כיאה לכבוד השכינה ולשבט הנבחר. אולם, לא כך ציוה הקב"ה. אהל מועד שכן במרכז המחנה, ועמו מחנה הלויים. מה הסיבה לכך ?
 
כאן בא לידי ביטוי מוחשי, ההבדל בין תורת ישראל וחכמי ישראל לבין התרבות ואנשי התרבות של אומות העולם. אצלם, מהווים אנשי המדע והמחקר, אנשי הרוח וההגות, הסופרים והמשוררים - שכבת עילית מכל הבחינות. מודעים לחשיבותם, הם מביטים על פשוטי העם ביהירות ובהתנשאות, ומתרחקים מהם ככל האפשר.
 
התנהגות זו אולי מעידה על כך, שהם בעצם מנותקים מחיי העם, שאינם תורמים דבר מהותי לחיי העם. לא יתכן שמי שנעדר כל קשר נפשי עם זולתו, ישמש לו כמורה דרך, כמגדלור רוחני.
 
אך התורה הקדושה אינה כן. היא נמצאת במרכז העם, בתוך תוכו. היא קרובה לכל אחד ואחד מישראל במדה שווה. לב האדם שוכן במרכז הגוף, כדי שבאמצעותו יוכל הדם להגיע אל כל האברים ללא הפסק. אבר שזרם הדם לא יגיע אליו, ולו לזמן קצר, נמצא בסכנה. וכך התורה, שהיא הנשמה המקיימת את עם ישראל, ואת כל אחד ואחד מהם בכל רגע ורגע, אינה יכולה לשכון מחוץ למחנה. היא חייבת להיות במרכז, כדי להשפיע ללא הפסקה את השפעתה על עם ישראל.
 
ביטוי מוחשי לכך היא הבימה שעליה קוראים בתורה, העומדת באמצע בית הכנסת. אין זה מקרה, שכבר בתחילת דרכם הזדרזו הרפורמים להעתיק את מקומה לכותל המזרח של בית הכנסת. בכך נתנו ביטוי נאמן לשאיפתם: להוציא את הדת אל מחוץ למחנה, ליצור שכבה של אנשי דת, שדבר אין לה עם העם. כנגד זה לחמו גדולי ישראל בכל עוז; הבימה, ועמה התורה וחכמיה, חייבים לעמוד במרכז, כי הם חיינו ואורך ימינו. יתירה מזו, בבתי כנסת עתיקים אף העמידו את מושבי המתפללים בכיוון הבימה, ולא בכיוון מזרח, כדי להבליט את חשיבות הבימה.
 
גם כלפי עצמנו אמורים הדברים: אין זה מספיק, לשמור תרי"ג מצות, להתפלל שלש פעמים ביום, ללמוד שיעור קבוע מידי יום ביומו. אפשר לקיים את הכל, ויחד עם זאת להתייחס לדברים אלה כענינים טפלים. אדם חייב להגיע להכרה, שהגם שאת רוב זמנו הוא מבלה בעניני פרנסתו, משפחתו, וענינים אחרים - מכל מקום מרכז החיים הוא התורה ועבודת ה !' אותן שעות שהוא מקדיש לתורה, לתפלה ולמצוות - ולא משנה כלל אם זו שעה אחת או עשר שעות - הן השעות המרכזיות של היום, ומסביבן יש לבנות את הפעילות המשפחתית, העסקית והחברתית .
 
מי שבונה את חייו בצורה כזו, לעולם לא יקרה לו שיהיה "אנוס" מלהתפלל מחמת פגישה דחופה, ולעולם לא יפסיד שיעור משום שהגיעו אורחים. אצלו, תמצא השכינה את מקומה הטבעי, בתוך המחנות - ולכן היא תשרה בביתו!
 
ע"פ חפץ חיים עה"ת

חברותא

פרשת השבוע: משפטים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו