משל המלך האורח והכלים הפשוטים | הרב עזריאל יונה

בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות [במדבר ח ב].

למה הדבר דומה? למלך שהיה לו אוהב, אמר לו המלך תדע שאצלך אני סועד, אלא לך ותקן לי. הלך אוהבו והתקין מיטה של הדיוט, מנורה של הדיוט, ושלחן של הדיוט. כיון שבא המלך באו עמו שמשין סיבבו מינן ומיכן מנורות של זהב לפניו. כיון שראה אוהבו את כל הכבוד התבייש, והטמין את כל מה שהתקין לו, שהיה הכל הדיוטות.

אמר לו המלך: לא אמרתי לך שאצלך אני סועד? למה לא התקנת לי כלום? אמר לו אוהבו ראיתי את כל הכבוד הזה שבא עמך, ונתביישתי והטמנתי כל מה שהתקנתי לך, שהיו כלי הדיוטות. אמר לו המלך: חייך שאני פוסל את כל כלי שהבאתי, ובשביל אהבתך איני משתמש אלא בשלך, וכן הקב"ה כולו אורה וכו' והוא אמר לישראל - התקינו לי מנורה ונרות [מדרש].

 

מה בא המשל להסביר, שואל הרב אזרחי ב'ברכת מרדכי'.

 

והמשל בעצמו, איך מבינים אותו, מדוע באמת זקוק המלך לכליו הפשוטים של המארח?

והתשובה: לא לכלים זקוק המלך, לאירוח.

למלך יש באוצרותיו הכל - זהב וכסף ואוצרות כל טוב, אך אין לו באוצרותיו אירוח. לא חסרה לו ההתארחות, בידו לקחת עמו לכל אשר יחפוץ את כל המותרות השייכות בעולם הזה, אבל אירוח לא קיים באוצרותיו.

אירוח מחפש גם המלך.

 

אירוח הוא זה, אשר אישיותו של המארח היא זאת, אשר בקרבה נסוכה התארחותו של האורח. את זה אין לו למלך.

זהו שפנה המלך ואמר למארחו: לא לכלי כסף וזהב אני זקוק, אלו יש עמדי לרוב, אף לא מקום ללון ובתים להתגורר בהם. את מעשה האירוח חפצתי. מעשה זה אינו מותנה אלא במה שיש לך ובמה שטמון באישיותך.

 

כך פונה הקב"ה אל אהרן הכהן ואומר לו: לא לאור הנני זקוק, לא למנורה או לנר הנני זקוק. למה שאין לי כביכול, הנני זקוק ל'בהעלותך את הנרות' – למעשיך. לאור שאתה מעלה. ל'העלותך את הנרות', לאירוח שלך אהרן הנני זקוק כביכול.

אך הבדל בכל זאת יש בין המשל לנמשל, כי אף אם אמנם הקב"ה כביכול זקוק הוא לאירוח של בניו ישראל אבל בעוד שהמלך זקוק למהותו כלומר לעצם האירוח, הרי מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא זקוק הוא לאירוח לא מצד עצם מהותו, אלא מצד מעשיו של המארח, כלומר מצד טובת התפתחותו - התגלותו של אותו מארח.

 

כי כל מה שרוצה הקדוש ברוך הוא כביכול הוא טובתם של בניו ישראל, ומי כהקב"ה יודע ומכיר תרומת מעשה זה של העלאת הנר להתפתחותו האישית לטובתו הבלתי משוערת של המארח הנותן מעלה הנר. את זאת את כל אוצרות הטובה והעונג הננסכים אל המארח את זאת חפץ הוא הקב"ה: "בהעלותך את הנרות".

 

זהו המאלף שבמשל הזה, כי אין לך כביר יותר מנתינה, אין לך מענג יותר, מועיל יותר, מושלם יותר ומפתח יותר מאשר לתת לאהרן להאיר, להעלות את הנר, להיות נותן.

 

חפץ הוא הקב"ה כי יזכה הוא האדם להיות נותן, אף כביכול להקב"ה.

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו