הציצית - "תוית האיכות" של הבגד היהודי | עלון בית דוד

והיה לכם לציצת, וראיתם אתו וזכרתם את כל מצות ה' ועשיתם אתם, ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם, אשר אתם זנים אחריהם: למען תזכרו ועשיתם את כל מצותי, והייתם קדשים לא-להיכם: (לט,טו) 
 
אין מצוה בתורה שייחס לה הכתוב כל כך הרבה סגולות כמצות ציצית; וכבר אמרו חז"ל: "שקולה מצות ציצית כנגד כל התורה כולה". מה מייחד מצוה זו, שזכתה לשמש כסגולה וכתריס בפני היצר הרע?
 
כל חייו עסוק היהודי במלחמה מתמדת; אין הכוונה למלחמה עם אויב חיצוני, אלא למלחמה המתנהלת בתוך עצמו - ועם עצמו. מצד אחד ערוכים כוחות הגוף - צרכים חיוניים, דחפים, והשאיפה להשיג את הנעים, את היפה ואת הנחמד לעין... והם חוברים לעולם החיצוני, הגשמי; עולם שניתן למשש אותו, שנוכחותו מורגשת, הזוהר באלפי גוונים וכולו אומר: "אני ואפסי עוד!"
 
בצדו השני של המתרס - עומד הצד הרוחני שבאדם, השואף להתעלות מעל לגשמי, מעל לבהמי; הנשמה, שנופחה באדם על ידי יוצרו, ושרק בזכותה הוא מהוה "צלם אלקים". לשאיפה זו יש יתרון בולט: רק תענוג זה הוא התענוג האמיתי והקיים לעד, וכל שאר תענוגי העולם אינם אלא צל חולף...
 
השאיפה לרוחניות, ככל שהיא נעלה ומרוממת, היא שאיפה לדבר בלתי נראה ובלתי נתפס בחושי האדם. יש צורך להזכיר לעצמו ללא הרף, שמעבר למה שעין יכולה לראות יש מציאות אחרת, מציאות רוחנית, שבה נבדל האדם משאר היצורים הסובבים אותו. ללא תזכורת זו ישקע האדם עד מהרה בעיסוק מתמיד עם המציאות הגשמית, והעולם הרוחני יתרחק ממנו עד שייעלם בתהום הנשיה.
 
הצעד הראשון במלחמה הוא לתחום תחומים. יש להקים גדר שתפריד בין התחום הגשמי-בהמי, לבין התחום האנושי-רוחני. ואכן, גדר זה קיים, והוא ניתן לאדם כמתנת פרידה כשנפרד מן הגן עדן הקדמון, כעין "צידה לדרך" במסעו המסוכן.
 
הגבול המבדיל בין עולם הצומח והחי, לבין העולם האנושי, זהו מלבושו של האדם.
 
אחרי שחטא בעץ הדעת, נאלץ האדם לעזוב את גן עדן שבו עסק בתענוגים רוחניים בלבד, ולבלות את חייו בעולם הגשמי, בו הוא חי בשווה עם שאר בעלי החיים, כאילו הפך לאחד מהם. אך הבורא ית' הושיט לאדם ברגע זה את המסך המבדיל, את סימן ההיכר, שבו יובדל ויוכר האדם כנזר הבריאה, השייך בעצם לעולם נעלה יותר. 
 
"ויעש ה' אלקים לאדם ולאשתו כתנות עור - וילבישם". בעזרת הלבוש מכסה ומסתיר האדם את גופו, את החלק הבהמי שבו; רק חלקי הגוף שבהם נבדל האדם מן הבהמה נשארים גלויים, הראש והידים. מלבושו של אדם הוא מתנת אלקים, הנותנת לו את האפשרות לחיות בשני עולמות; גופו חי בעולם התחתון, ואילו רוחו מסוגל לשוטט בעולם הרוחני, שאליו הוא שייך באמת.
 
אך אליה וקוץ בה... גם גדר זה אינו "מבצר בטוח". הגשמיות המבקשת להשתלט על האדם, אינה נותנת לו מנוחה. דוקא את המלבוש, שניתן לאדם כחיץ המבדיל בינו לבינם, היא מבקשת להפוך למכשיר המשרת אך ורק את צרכיה, ובמקום לרומם את בעליו, ימשוך אותו בכיוון הנגדי, בכיוון מילוי תאוותיו הגשמיים!
 
כך קורה האבסורד הגדול: הבגד, המיועד לכבד את האדם כאדם, לציין את יחודו כצלם אלהים, הופך בעזרת מעצבי האופנה לסממן של בהמיות. מסמל האנושיות, הוא נהפך לנושא דגלה של רדיפת התענוגים.
 
הציציות הם "תוית האיכות" המסמלת את יעודו האמיתי של הבגד היהודי. בעזרת הציצית מקבלים אנו מבט על תפקידו של לבוש האדם, הם מזכירים לנו שהבגד בא לסמל את הגבול, ושמעבר לגבול זה נמצא העולם שאליו אנו שייכים, גם אם הוא בלתי נראה. "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם, אשר אתם זונים אחריהם". 
 
מי שזוכה לקיים את מצות ציצית ולהבין את המסר הטמון בה, אינו מקיים מצוה אחת בלבד; כל המצוות שהוא מקיים, שייכים מעתה לעולם אחר, הופכים מקיום פעולה יבשה למעשה של עבודת ה : ' "למען תזכרו ועשיתם את כל מצותי, והייתם קדושים לאלקיכם".
 
ע"פ רש"ר הירש - חורב

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו