איזהו מנהיג? | משה לוין

אלה הדברים אשר דיבר משה. (דברים א. א.)

 

אנו מתחילים לקרוא השבת את הספר החמישי של התורה. ספר דברים הנקרא גם "משנה תורה" מכיון שבו משה חוזר האמור בספרים הקודמים.

ההשוואה הבאה מגוחכת מטבעה. אבל בכל זאת אני מרגיש חובה לנסות לנתח קצת את המצב המעניין. משה התבשר בצער שהוא עומד למות. הוא לא יכניס את העם לארץ ישראל. מה שאיפתו של כל מנהיג בסיימו את כהונתו?

 

"פרס נובל", להירשם על דפי ההיסטוריה כ...(השלם את החסר...) בקיצור, לא לסכן את הפופולריות שהושגה בעמל רב.

 

לא משה. משה עומד ברגעיו האחרונים ומוכיח את עם ישראל! כיצד הגיב עם ישראל למשמע הנזיפות? אשאיר לדמיונכם. (אף בן אדם לא אוהב שנוזפים בו...) זוהי גדלות אמיתית של מנהיג.

 

אם כן בואו נעבור לפרשה.

 

 כבר הפסוק הראשון תמוה: אלה הדברים אשר דיבר משה... במדבר, בערבה, מול סוף, בין פארן ובין תופל, ולבן וחצרות ודי זהב.

 

המעיין בפסוק שהזכרנו יתפלא מיד על ההדגשה המיוחדת של המקום שבו דיבר משה. נראה כאילו אלוקים דאג עוד טרום עידן הGPS שנוכל בדיוק למצוא את המקום ההיסטורי שבו מדבר משה אל העם...

 

גדול המפרשים היהודיים רש"י מיד עומד על הנקודה ומסביר: המילים הללו בכלל לא מתכוונים למקומות גיאוגרפים אלא אלה קודים לחטאים. למשל: "במדבר – בשביל מה שהכעיסוהו במדבר." הכעיסוהו הכעיסוהו... "מול סוף – שהמרו בים סוף" רצו לחזור למצרים... "די זהב – זהו חטא עגל הזהב". וכו' וכו'.

 

הנקודה המעניינת היא מדוע משה בוחר דווקא בקודים האלו? יש המסבירים שכשמשה מוכיח את העם הוא בד בבד מגלה עליהם זכות.

 

"במדבר" – משה דבר ראשון מכניס את החטא לפרופורציות של "במדבר" – נחשים, עקרבים, חום וצמא. או למשל ב"די זהב" (חטא עגל הזהב) משה אומר לאלוקים: נתת להם די (הרבה) זהב. מה, הם לא ישחיתו את מידותיהם? הרי הכסף מעביר את האדם על דעתו!

 

אם כן, מצד אחד הוא מוכיח את עם ישראל, אך דואג גם לסנגר עליהם לפני האלוקים.

 

המוסר שאנו הקטנים יכולים ללמוד ממשה הוא: גם כשכועסים... גם כשמוכיחים... יש דרך ויש צורה. בענווה, תוך הבנה ואהבה עמוקה. בואו ננסה קצת יותר להדמות למשה וללמוד ממנו איך צריך להתנהג דווקא כשמוכיחים וכועסים. הרווח – יהיה כולו שלנו. שבת שלום.

 

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו