חטא המרגלים ובריחה מאחריות | בעז מלט

האם אדם שגדל בשכונת פשע יוכל להצטדק ולומר, אני הגעתי לאן שהגעתי, כי זו הדוגמא שראיתי בשכונה?

מדוע משה רבנו בפרשתנו כלל לא מזכיר את עשרת המרגלים מוציאי דיבת הארץ, ותולה את האשמה רק בבני ישראל אשר לא שמעו בקול האומרים טובה הארץ?
 
בפרשת דברים בזמן שמשה רבנו מגולל לבני ישראל את תקציר שנות הנדודים, הוא מציין שהבקשה לחפור את הארץ הייתה של העם, ולא מאת ה', גם מספר להם שהאנשים שנשלחו, אמרו "טובה הארץ אשר ה' אלוקינו נותן לנו", אבל אתם לא שמעתם ולא רציתם לעלות לארץ. לעומת זאת בפרשת שלח בספר במדבר מובא שה' פנה למשה לשלוח אנשים לתור את הארץ, ובהמשך הסיפור מתוך שנים עשר אנשים, עשרה דיברו בגנות הארץ ורק יהושע וכלב דיברו טוב על הארץ, כיצד אצלנו אין שום אזכור לאותם עשרה, וכל האשמה מוטלת על העם?
 
נראה שמשה רבנו בא ללמדנו יסוד חשוב באחריות האדם ובחופש הבחירה שלו, העובדה שרק שנים מתוך שנים עשר אנשים אמרו טובה הארץ, לא באמת מחלישה את משקל דבריהם, העם יכל לבחור לשמוע בקולם לא פחות מאשר למוציאי דיבת הארץ. אדם שגדל בסביבה שלילית, בטוח גם פגש צדיקים וישרי דרך, והיה יכול ללמוד מדרכם. אם היה בוחר בדרך הטוב, היה מוצא גם את נושאיה בשכונתו ודבק בהם. אם העם היה בוטח בהשם, בטח שהיה מאמין ליהושע בין נון וכלב בן יפונה, שקראו לעם לעלות ולרשת את הארץ.
 
מי ביקש לשלוח את המרגלים? בני ישראל או ריבונו של עולם? אנו מבינים שהייתה גם פנייה מצד העם וגם מאת ה', ומדוע כך? אור החיים הקדוש מסביר שהמניעים של בנ"י לא היו חיוביים, ונבעו מחולשה ופחד לרשת את הארץ. כאשר ה' פנה אל משה והציע לו שלח לך אנשים ויתורו את הארץ, הוא נתן הזדמנות לתרים לא להכשל בשליחותם. אם הם היו רואים עצמם כשליחי ה' לתור את הארץ ולא כשליחי העם לחפור את הארץ, הם לא היו נכשלים, כי אומר אור החיים יש כוח של המשלח בשליח. למדנו מזה שחטא המרגלים נבע מחולשת המשלחים הם בני ישראל, אם כן שפיר אמר משה שהאשמה בעם, העם "הזמין" דברי מורך מהמרגלים ואכן קיבל אותם. 
 
ביום הדין עת יבואו כל הנשמות לתת דין וחשבון בבית דין של מעלה, לא יועילו לנו טענות ממין זה, גדלנו בשכונת פשע, ומה שראינו סביבנו פשע וכדו', כי ביסוד הבחירה, אנו בוחרים מה לראות ומה לא, ובטח שבכל מקום מי שבוחר לראות את הטוב, הוא יוכל למצוא אותו ולדבוק בו.
 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו