ארץ ישראל | מערכת האתר

בפרשתנו משה מאריך ומתאר את שבחיה של ארץ ישראל "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". וכן בדברי חז"ל אנו מוצאים מעלות רבות ומיוחדות.

יש להתפלא עלינו, שאנו נמצאים בארץ ישראל, ואין אנחנו מרגישים את גודל המעלה הנרכשת לנו ע"י שהותנו בארץ. כדי להסביר את זה נתבונן בדברי המדרש הבא.


אמר משה רבינו לפניו, רבונו של עולם עצמותיו של יוסף נכנסו לארץ ישראל ואני איני נכנס. אמר לו הקב"ה מי שהודה בארצו נקבר בארצו, ומי שלא הודה בארצו לא נקבר בארצו. יוסף הודה בארצו (כלומר יוסף התפאר בכך שהוא מארץ ישראל) שהרי אשת פוטיפר אמרה עליו "ראו הביא לנו איש עברי", ויוסף לא הכחיש את זה ואמר "כי גנוב גונבתי מארץ העברים". אבל משה לא הודה בארצו. בנות יתרו אמרו עליו "איש מצרי הצילנו מיד הרועים", ומשה שמע ושתק.

דברי המדרש מופלאים. שהרי כשאמרו על משה "איש מצרי" לא רק שכפרו במוצאו של משה אלא גם ביהדותו של משה, וגם על כך יכול היה משה להיתבע ששמע ושתק, אבל לא מצאנו בשום מקום שישנה תביעה למשה על כך. אולי מפני שאם היה מגלה באותו שלב שהוא יהודי היה בסכנה. מכל מקום העובדה שהוא שתק על זה שאינו בן ארץ ישראל גורמת לכך שאין לו זכות להיקבר בארץ. וההסבר לכך הוא שמשה לא נענש על כך שלא הודה בארצו, אלא שהייתה חסרה לו הזכות המיוחדת של השייכות לארץ ישראל.

מסביר רבי חיים שמואלביץ זצ"ל בספר שיחות מוסר, שכדי לזכות להיות מושפע באופן מקסימלי מתכונותיה המיוחדות של ארצנו הקדושה, יש "להודות בארץ". ורק בהשתייכות לארץ ובהרגשת השייכות המיוחדת לארץ נוכל להיות מושפעים ממנה.

בכך נוכל להבין רעיון נוסף. בנות צלפחד באו ובקשו את נחלתו של אביהן שמת במדבר. וכתב על זה רש"י שם, שהגזירה שנגזרה בעקבות חטא המרגלים נגזרה על האנשים בלבד ולא על הנשים, לפי שהיו מחבבות את הארץ. האנשים אומרים "נתנה ראש ונשובה מצרימה" והנשים אומרות "תנה לנו אחוזה". כלומר, שבקשת הנחלה של בנות צלפחד לא היתה מתוך רכושנות אלא באה מתוך חביבות גדולה שהיתה להן לארץ, לכן זכו להנצל מאותה גזירה.

ויתכן, מוסיף רבי חיים, שזו גם הסיבה שחטא המרגלים גרם שלא יכנסו לארץ, למרות שחטא העגל שהיה חמור יותר לא גרם לכך, שכיוון שהוציאו דיבת הארץ ולא רצו בה, ממילא אינם שייכים לארץ ואינם ראויים להיות בה.

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו