לע"נ ישראל מנחם בן בנימין ע"ה

ללמדך כוחה של שאיפה | הרב עזריאל יונה

ראה אנכי ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה [דברים יא].

...ראה אנכי פי' ממני תראו וכן תעשו [בעל הטורים].

...ראה אנכי שבחרתי בטובה ולפיכך אני משונה מכל, שנאמר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו [דעת זקנים מבעלי התוס'].

למה התכוון בעל הטורים בשומו בפיו של משה רבינו ע"ה את ה"ממני תראו"?

מה בדיוק יש לראות ממנו ומה הקשר בין ה"אנכי" של בעל הטורים ל"ברכה וקללה"?

ולמה התכוונו בעלי התוספות בשומם בפיו של משה רבינו ע"ה את ה"ולפיכך אני משונה מכל", מה היא המעליותא המיוחדת ב"משונה מכל"?

ומה בדיוק הקשר בין ה"משונה מכל" לבין ה"בחרתי בטובה"?

אכן דברים עצומים למדונו חכמינו ז"ל, אומר הרב אזרחי, יסודות נפלאים.

הבחירה אינה מתבטאת רק בעשייה הבאה בעקבותיה.

כך לטוב כך למוטב.

הבחירה עצמה מנוף רב עוצמה היא, להגבהות והתרוממויות רבי שיאים ופסגות, בכל אין סוף העלייה וההתדבקות בבורא עולם.

הבחירה אינה מתבטאת רק בקביעת הדרך נלך בה.

הבחירה אינה מסיימת את תפקידה בכבישת המסלול עליו נצעד.

תפקידה של הבחירה מתעצם והולך יחד עם השאיפה הצוברת תנופה בנסיקתה אל שמי שמים באין סוף. ה"הוי דומה לו", על כל מכלול המשמעויות הכלולות בו.

כשמים לרום, עוצמת הברכה החובקת נצחים ואין סוף, בכח השאיפה המצטברת עם תאוצת הבחירה.

הבחירה מתחדשת והולכת לא רק בהיותה מנוע להעלאת מעיינות הברכה הזורמים בעקבותיה, אלא בהיותה מהות השאיפה המנפנפת את הבוחר אל מרומי פסגות ה"הוי דומה לו" אל שיאי השמי שמים, גם בהיותו כאן עלי אדמות.

"ממני תראו" כפי ששם בעל הטורים בפיו של משה רבינו ע"ה, לא למעשים מכוונים הדברים כי מה המרצה או תוספת יש בכך על הכתוב בתורה.

ל"ממני" מכוונים הדברים.

כלומר ראו לאן הגעתי כל זה הוא כוחה של בחירה לכן, "וכן תעשו".

ובעלי התוספות הוסיפו: דעו לכם בני ישראל כי אף זאת שמציאות גופי אף הוא השתנה, אף הוא נעשה כולו רוחני, כולו אור, כולו קרני הוד, כולו שמי שמים, כל זאת באתני בחסדי שמים רק משום שאיפתי - הלא היא מתת הבחירה.

אני הבאתי את מתת הבורא על עצמי .

האיך?

בחירה.

זהו שהוסיפו בעלי התוספות לאמור: לא רק התעלויות והתרוממויות במסגרת האין סופית של האדם על כל היותו חלק אלוק ממעל, אלא אף בשינויו של אותן גוף לדברים שמעל הטבע, נמו בהעלאת הנוף אל האור השמימי, בשינויו אל תוך קרני הוד שלבן תמותה רגיל יהיה אשר יהיה אין את היכולת להסתכל בהם.

לכל זה הגעתי, כך בפיו של משה רבינו ע"ה, בכח הבחירה, בכח השאיפה.

כי כאמור בבחירה הטמין הקב"ה כח על שמימי של שאיפה המנפנפת את הבוחר השואף אל שמי שמיים. 

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן

מאמרים חדשים

לפרשת השבוע: נצבים וילך

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו