כיצד יכול שטריימל להציל ממוות? | הרב עזריאל יונה

ויהי שם לגוי גדול [דברים כו], מלמד שהיו ישראל מצויינים שם [ספרי כי תבא].

ובמה היו מצויינים? שלא שינו את שמם שלא שינו את לשונם ולא שינו את לבושם [פרקי דרבי אליעזר].

ממש להפליא, משועבדים למצרים גופות ונפשות, עומדים כבר על התהום של שער החמישים, טובעים בתוך מ"ט שערי טומאה כפי שנאמר בזוהר, עובדים עבודה זרה מדורדרים נואשות.

ובשמים מתחשבים עם השטריימל שלהם....

הלא עובדי עבודה זרה המה, מלאכים סברו שאין להבדיל ביניהם לבין המצרים. "הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה" [זוהר ח"ב קע].

אבל, מסביר הרב אזרחי שליט"א, בשמים לא רק שמבחינים אלא שמצאו בכך את הסיבה לגאולתם.

נכון אמנם עובדי עבודה זרה המה, אבל הלא מגבעתם, מגבעת אחרת היא.

אמנם משועבדים טוטאלית אל המצרים אבל הלא מדברים הם בינם לבין עצמם, בלשון משלהם.

אמנם התמכרו לגמרי גופנית ונפשית למצרים, אבל לא נמצא אף אחד מן העבריים ששמו יהיה פרעה, רעמסס וכדו'.

ללמדך שבשמים מבדילים בין מעשים לבין מהות. יש והאדם נתון בגרוע ובחמור ביותר, אבל מהותו אחרת היא.

אמנם עובדי עבודה זרה ואף על פי כן צא ולמד, מדוע הקפידו כל כך על לבושם או על שמם או על לשונם.

הלא כל אחד משלושת אלו ראשון הוא להיגררות. הלא כל אחד משלושת אלו ראשון הוא לאידיאולוגיה של 'אדם בצאתך ויהודי באהלך'...

ומנין נטלו את הכח והעוז לתת דעתם על כך, הלא תינוקותיהם עדיין צועקים מתוך הקירות של פיתום ורעמסס הפרך גובר יותר ויותר. משח עוד יותר את גוום הכפוף.

איך נותרה בקרבם ולו פינה אחת כדי לחשוב על כך?

כל ראשם כבר מכור הוא ומשועבד, לכאורה. לא נותר בהם שום שמץ של עצמאות, שום שמץ של בן חורין, עבריותם נבלעה בתוך לועו המאיים של הפרך האין זאת?

לא ולא.

מתוך שחור בוץ התלכלכותם המגעילה, מבהיקה בלובן טהרתה יחודיותם הנפלאה, שלא שינו את שמם ואת לבושם ואת לשונם.

כשעורכים את מערכות הגאולה בשמים ומטילים על כף המאונים זה מול זה, כדי לקחת גוי מקרב גוי [דברים ד], יתכן וכך כנראה יערוך אדם את חישובו, הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה... אך בשמים מבחינים היטב את "מלמד שהיו ישראל מצויינים שם"

אין זה נכון כי נבלעו בתוך ים התהומיות המצרית.

אמנם מעשיהם חמורים המה מאד מאד. אבל מהותם אחרת היא. עבריים המה.

העבריות על משמעותה העמוקה. כל העולם כולו מעבר אחד והוא אברהם מעבר אחד [בר"ר מב] מושרשת היטב, ועל רקע השחור התהומי מבהיק לובן יחודיותם המהותית.

מלמד שהיו ישראל מצויינים שם.

חברותא

פרשת השבוע: דברים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו