אחד בשביל כולם - כולם בשביל אחד | אליעזר היון

יומו האחרון של משה

עם העברת דברי הברית לעם כולו מבהיר משה: עם ישראל ערב זה לזה וחשוב הוא כגוף אורגני אחד * המשמעות: אם יחטא יהודי אחד והכלל לא ימחה בו - יענשו כולם מחמתו.

 
לאחר דברי 'ההרגעה' ממשיך משה וכורת עם העם כולו את הברית המיקרו והמקרו – ישראלית בו זמנית, כשהמשמעות העיקרית היא כי העם כולו נחשב לאורגניזם לאומי אחד. קודם לכם מבחין משה כי סדרת הקללות והתחזיות המאיימות הותירו את העם אחוז חלחלה עד שפניהם של ישראל 'הוריקו מפחד' כלשון הפרשנים. משה מכנס את העם אולי לכינוס האחרון בו יכול העם היהודי כולו להתאסף במקום אחד ופותח בדברי הרגעה:"אתם ניצבים היום" כלומר הנה, גם לאחר סדרת הקלות המפחידות נותרתם שלמים וקיימים והנכם ניצבים היום, כולכם, ללא יוצא מן הכלל. ההסבר לכך אומר משה הוא, כי: "המצווה אשר אנכי מצוך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו".
 
כאמור, מכריז המנהיג הגדול בערב מותו על ברית המאחדת את העם לגוף אחד לטוב ולמוטב. שכן לאחר דברי האלה החמורים שבפרשייה הקודמת עשויים היו פרטים מן העם לחשוב כי לא נאמרו הקללות האזהרות והעונשים אלא כלפי העם כולו שבאופן יזום וגלובאלי בחר לזנוח את ה' ואת תורתו, אמנם אם יעזבו בודדים יחידים את הדרך הישרה לא יאונה להם -כך יסברו- כל רע. על כך קובע משה באופן ברור: "פן יש בכם איש או אשה או משפחה או שבט, אשר לבבו פונה היום מעם ה' אלוהינו... פן יש בכם שורש פורה ראש ולענה... והתברך בלבבו לאמור שלום יהיה לי כי בשרירות לבי אלך... לא יאבה ה' סלוח לו  ורבצה בו כל האלה הכתובה בספר הזה..." 
 
המלים החריפות לא מסתפקות רק באזהרה כללית אלא ממשיכות בתיאור מפורט יותר: "ואמר הדור האחרון, בניכם אשר יקומו מאחריכם, והנכרי אשר יבא מארץ רחוקה, וראו את מכות הארץ ההיא ואת תחלואיה.. גפרית ומלח שרפה כל ארצה, לא תזרע ולא תצמיח ולא יעלה בה כל עשב כמהפכת סדום ועמורה אדמה וצבויים אשר הפך ה' באפו ובחמתו".
 
השואה האיומה שתפקוד את האנשים גופם אך גם תכה באדמתם לא תותיר את אומות העולם אדישים והם ישאלו בתימהון: "על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה"? ובמלים אחרות, מדוע התגובה האלוהית כה קשה ומפני מה אין היא מסתפקת רק באנשים עצמם ומתרחבת גם לאדמתם? על כך באה התשובה המתארת את החטא הדואלי של הישראלים: "על אשר עזבו את ברית ה' אלוהי אבותם אשר אשר כרת עמם, [וגם] וילכו ויעבדו אלוהים אחרים וישתחוו להם". בעונש כוללני זה באה לידי ביטוי הברית המקרו ישראלית שהוזכרה, גם אם איש אחד, משפחה, או שבט, יחטאו, והרחוב הכלל ישראלי שיהיה מודע לפשעו יבחין וישתוק – ייענש כולו מחמתו, בדיוק כמו גוף שלקה באחד מאבריו והזיהום והחולי מתפשטים אל שאר האברים. 
 
נחמה וגאולה
תיאור עצוב זה, אכן התרחש ברבות הימים לדעת פרשנים. חורבן בית המקדש הראשון [שחרב בעוון עבודה זרה] והגלות הנוראה שבאה בעקבותיו היא השתקפות מדוייקת של כל האזהרות, הקללות, והאזהרות המתוארות בפסוקים אלו. לצד תמונה קודרת זו מטפטף משה מלות נחמה מרפאות על ראשי העם שהאזין בשקיקה: "והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה, אשר נתתי לפניך, והשבת אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' שמה. ושבת עד ה' אלוהיך ושמעת בקולו...ושב ה' אלוהיך את שבותך וריחמך וקיבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוהיך שמה". השימוש בלשון "ושב ה' אלוהיך את שבותך" במקום "והשיב ה' אלוהיך את שבותך" מלמד כי גם בגלותם נמצאת השכינה עם העם היהודי ועל כן כאשר הם 'שבים' לארצם, 'שבה' היא כביכול עמם. "אם יהיה נידחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוהיך" כלומר גם אותם רחוקים בקצוות תבל שלא יהיו מודעים לכך כי יהודים הם מזרע ישראל, יקובצו יגאלו על ידי שופר הגאולה וכמו שאמר הנביא: "והיה ביום ההוא, יתקע בשופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים, והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים". 
 
באותו יום של גאולה מבטיח ה' כי מלבד הגאולה הפיסית תחול גם תמורה נפשית: "ומל ה' אלוהיך את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה את ה' אלוהיך בכל  לבבך ובכל נפשך למען חייך". במלים הללו לדעת הפרשנים מצויה  תקווה גדולה – שכן ב"ומל ה' אלוהיך את לבבך", מונח כי באחרית הימים יהיה הלב כמו השכל, כלומר הרגש יוכתב על ידי השכל והאמת הצרופה כאדם הראשון קודם החטא, להבדיל מהמצב הנוכחי בו הלב חומד ופעמים לא מעטות משתיק את קול השכל ומשתלט על מנגנון התנהגותו של האדם.   

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו