מדוע האפשרות לחזור בתשובה היא חסד של הקב"ה? | הרב עזריאל יונה

כאשר נולד האדם הוא נברא ישר, אומר הסבא מקלם, כמו שנאמר: "אשר עשה האלהים את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים" [קהלת ז].

כוחות הטוב שנבראו באדם עם לידתו הינם שקולים, כוחות הטוב כנגד כוחות הרע, ובכך ניתנה לו האפשרות לבחור בין הטוב ובין הרע.

אך כאשר חטא האדם הגביר בזה את כח הרע והעבירה טמטמה את ליבו ומאז קשה לו מאד לבחור בטוב.

אומר הסבא מקלם [הובא ב'לקח טוב'] שכאן רואים את ההנהגה הנפלאה של הקדוש ברוך הוא.

כיוון שרואה ה' יתברך שרוצה אדם לחזור בתשובה ביום הכיפורים, וכן כאשר רבים מבקשים לשוב בתשובה [שהרי הגמרא אומרת שכאשר רבים מבקשים לחזור בתשובה יש לזה כח מיוחד], הוא עושה חסד מיוחד ומעביר את הטמטום הלב שנוצר מחמת העבירה ועל ידי כך אפשר לחזור בתשובה.

זו היא כוונת הכתוב 'כי ביום הזה יכפר עליכם'.

כלומר: תחילה באה הכפרה של ה' המגיעה כאמור כחסד כנגד הטמטום שנוצר בלב האדם, ואז זוכים ל: 'לפני ה' תטהרו'.

ישנו פיוט המושר במשך כל השנה, אך נאמר כתפילה בימים הנוראים הנקרא 'וכל מאמינים'. באחד מבתי הפיוט כתוב: 'הרחום ומקדים רחמים לרוגז'.

ונשאלת השאלה: אם הקדוש ברוך הוא מתנהג גם ברחמים וגם ברוגז מה לנו אם מקדים רחמים לרוגז או להיפך? אחרי הכל הוא מתנהג בשתי מידות אלו?

אמנם כוונת הפיטן כפי שהוסבר לעיל. הקדוש ברוך הוא ברחמיו משפיע טהרת הלב עוד בשעת הרוגז בטרם שב החוטא בתשובה.

זהו גם הביטוי המופיע בתפילה: ואתה מעורר רחמיך. משמעותה שעוררות הרחמים הזו היא אותה סייעתא דישמיא הניתנת לשבים עוד בטרם שבו בתשובה.

בזמן שבית המקדש היה קיים היתה הסייעתא הזו מתעוררת בתפילה של סדר העבודה על ידי הקרבנות, שהיו מעבירים את הטמטום מהחוטא ושוב לא היה צורך בהנהגה מיוחדת של 'מקדים רחמים לרוגז'.

אמנם כיום שאין בעוונותינו הרבים מקדש וקרבנות, אנו עושים זאת באמצעות התפילה. אנו במקשים מה' שיקדים רחמים לרוגז, שיעורר את רחמיו, ובכך, למרות שהפרנו את האיזון של הטוב והרע שהיה בקרבנו עם לידתנו, וכיסינו את ליבנו עם הטמטום שנוצר מחמת העבירה, הקדוש ברוך הוא ברחמיו מעביר את הטמטום הזה, ומאפשר לנו לשוב בתשובה. 

חברותא

פרשת השבוע: דברים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו