חורבן בית המקדש: איך אפשר שלא לראות בעיניים? | הרב עזריאל יונה

"בכה תבכה בלילה ודמעתה על לחיה אין לה מנחם מכל אוהביה כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים" [איכה א].

 

דבר אחר, בלילה, ליל של בכיית המרגלים בתשעה באב היה. אמר להן הקב"ה אתם בכיתם בכיה של חינם, אקבע לכם בכיה של דורות [סנהדרין קד].

אמר רבה אמר רבי יוחנן: בשביל מה הקדים פ ל- ע [באותיות ה-א-ב], בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם [שם].

 

הכוונה היא, אומר הרב אזרחי שמה שראו המרגלים לא היה ב'עיניהם'.

עיניים אחרות היו.

 

עיניהם כפי שנבראו על ידי בורא העולם, עיניהם כפי כח ראייתם, לא היו רואים את מה שתיארו בפיהם.

היו רואים אחרת.

 

נמצאו המרגלים מקדימים בפיהם את מה שלא ראו ב'עיניהם'.

 

וכי לא ראו 'ערים בצורות'? וכי לא ראו 'בני ענק'? אמנם כן, אבל אילו היתה ראייתם נכוחה, הרי אז אדרבה היו רואים, את "כי לחמנו הם", ואת "סר צילם מעליהם" [במדבר יד].

האדם רואה את מה שהוא חפץ לראות. אם ילטש האדם את מידותיו אם ישפץ את האובייקטיביות שבו, אם ידע ויבין את עקרונות ומהלכי ההשגחה או אז יבין אחרת, ירגיש אחרת, ויראה אחרת.

וכל העם בכה בלילה ההוא. מדוע  בכה? משום שסמכו על ראייתם המזוייפת של המרגלים.

 

וזהי 'בכיה של חינם'.

 

אילו היתה שמיעתם שמיעה אובייקטיבית, היו שומעים את יהושע וכלב, לא את המרגלים. משום שהמרגלים הסתמכו על ראייה מזוייפת הם לא ראו 'בעיניהם'.

 

יהושע וכלב גם כן סמכו על ראייתם. אלא שראייתם היתה ב'עיניהם' הקדושות הנבונות, הנכונות והמכוונות. צריך להבין להבין כי ככל שהראייה נדמית בהירה יותר, הרי זיופה גדול יותר.

 

אם הביאה ראייתם של המרגלים עד לבכי, משמע בטוחים היו כל כך ב'ראייתם' עד לכדי בכי. נמצאת הראייה בשיאים של זיוף, שיאים של חינם.

אמר להם הקב"ה אתם בכיתם בכייה של חינם ואני אקבע לכם בכייה לדורות. הינו שבכלל כל העונש והזוועה של החורבן, נלקחה בחשבון גם 'המידה כנגד מידה'.

בכייה על ראייה, שאין למעלה הימנה בבהירותה. הלא היא, ראיית החורבן.

 

ראייה זו תהיה בהירה כל כך אמיתית כל כך עד לכדי מכאוב, לבכי לדורות.

 

ללמדך כי בטרם כל בחינה בכור הראייה יש לבחון את עצם הראייה, האם אמיתית היא, אובייקטיבית. האם יש לו לאדם את כל הנתונים הידיעות, ההבנות, האמונות, כדי להיותו סומך על מה שעיניו רואות.

 

כדי שיהיו אלו עיניו, כפי שנבראו על ידי בורא עולם. משוחררים מנגיעה מהנחות קודמות מרצונות ומידות.

 

ויבנה בית המקדש במהרה בימינו. 

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו