ביציאת מצרים התבטל מוסד העבדות העולמי | הרב עזריאל יונה

עבדים היינו לפרעה במצרים.

ויוציאנו ה' אלוקינו משם ביד חזקה וזרוע נטויה. ואילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים, הרי אנו ובנינו, ובני בנינו משעבדים היינו לפרעה במצרים [מתוך הגדה של פסח].

 

לכאורה, מביא בעל 'הלקח טוב' לתמוה, כיצד יתכן שבדורנו היינו עדיין עבדים במצרים?

הרי כל מושג העבדות כמעט ואינו קיים כיום בעולם? אנו יודעים שמוסד העבדות בוטל זה מכבר, וגם אם קיימת עדיין אפליה בין גזעים במדינות העולם – העבדות עצמה כמעט ואינה קיימת למעט מספר מדינות נחשלות.

 

הרב סלנט אומר על כך יסוד נפלא:

כל התרופפות או ביטול מציאות העבדות הינה תוצאה של יציאת מצרים!

 

הכיצד?

הבה ונתבונן מעט בדברי ימי עולם. בכל דור ודור אנו עדים למלחמות הגורמות סבל רב לכלל ולפרט. ואף על פי שבמקרים רבים העילה למלחמה היא רק ענין של כבוד או יוקרה של רבים או אף של יחידים, אין איש מצליח למנוע אותן.

יתירה מזאת. בעשרות השנים האחרונות לאחר שתי מלחמות העולם, התאספו יחד מדינות רבות ובאו לידי הסכמה לייסד את חבר הלאומים או את ארגון האומות המאוחדות, במגמה למנוע מלחמות נוספות.

 

אך לא הועילו בזה מאומה. המלחמות ממשיכות להתלקח באין מעצור ורסן.

 

אמנם לכשנזכה להתגשמות הנבואה: וכתתו תרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה [ישעיה ב], יתמהו הכל וישאלו: היאך לא השכלנו לעשות זאת בעבר ? אך התשובה לכך ניתנת בראשית הפסוק הנ"ל: ושפט בין הגויים והוכיח לעמים רבים וכתתו תרבותם וגו'. מפרש הרד"ק, שהשופט הוא המלך המשיח, שיהיה אדון לכל העמים, הוא ימצא את האשמים ויוכיח אותם על העוול שגרמו, וממילא לא יהיה יותר צורך בכלי מלחמה.

 

כן הוא הדבר בעניין העבדים והעבדות.

 

מצרים היתה בשעתו בית עבדים סגור ומסוגר בכל מיני כישוף, ולא היתה שום אפשרות לברוח משם. אילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו משם, היה נשאר ענין העבדות בתוקפו עד היום הזה. כיון שכל המושג של שחרור עבדים והפסקת העבדות נתחדש בעולם, בעקבות יציאת מצרים.

 

היציאה ההמונית והפומבית של בני ישראל ממצרים, עשתה רושם בכל העולם, וכל האומות נרעשו מפחד שמא גם עבדיהם יעשו להם כך.

 

נמצא אם כן, שהחסד שעשה הקב"ה עם ישראל בהוציאו אותם לחירות עולם, היווה בסופו של דבר חסד עם כל העולם.

 

במילים אחרות: הזרע או ההכרה החדשה שעבדות אינה דבר מובן מאליו, הגיעה בעקבות שחרור ישראל ממצרים. מאז לא פסה אמנם העבדות לגמרי, אבל היא כבר לא היתה מובנת מאליו. במשך שנים המשיכה האנושות להילחם על כך – על בסיס העובדה החברתית שיצרו היהודים – עד לביטולה המוחלט בעת החדשה. 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו