למה כל המרבה לספר ביציאת מצרים נחשב לאדם משובח יותר? | הרב עזריאל יונה

וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח [מתוך הגדה של פסח].

מעיר רבי אלחנן ספקטור זצ"ל [הובא ב'לקח טוב] שניסוח של בעל ההגדה הינו בלשון הווה. כלומר הרי זה משובח כעת, ולא הרי זה 'ישובח' בעתיד. מדוע?

 

טוען הרב, כי מכאן מוכח שכוונת בעל ההגדה לומר שריבוי הסיפור הינו סימן שהמספר הינו משובח, והדברים יתבארו על פי משל.

 

ספינה שטרפה בים והיתה נתונה בסכנה גדולה. על הסיפון היו שתי קבוצות אנשים עניים ועשירים. לפתע נשלחה ישועה מן השמים והספינה ניצלה מן הסכנה. כאשר הגיעו לחוף מבטחים, נשא כל אחד מהניצולים דברי הלל ותודה לה' על הישועה הגדולה.

 

נקל לשער שאין להשוות את דברי השבח וההלל שנשמעו מפי העניים לדברים שנשמעו מפי העשירים. העניים אשר חייהם מלאי צער ומכאובים בוודאי לא הודו באותה התלהבות ושמחה כאחיהם העשירים ששמחו מאד על כך שיוכלו להמשיך לחיות חיי אושר ותענוגות.

 

גם על יציאת מצרים אפשר להשקיף משתי נקודות מבט שונות: האחת פשוטה ביותר, הגאולה מעבדות ומסבל גופני. הנקודה השניה נעלה יותר, הגאולה מטומאת מצרים ומשעבוד הרוח שבהמשכה זכו לקבל את התורה ולהיות ממלכת כהנים וגוי קדוש.

 

אדם פשוט שכל הבנתו אינה משגת אלא את התפיסה שיש להודות ולהלל על החירות הגופנית, אין לו מה להאריך ולהרבות בסיפור יציאת מצרים, לפיכך זה שמרבה לספר ביציאת מצרים מעיד על עצמו שהוא איש נעלה יותר, בעל הבנה עמוקה בתורה וביהדות, עד שהבנתו מביאה אותו להודות ולהלל במיוחד על הישועה הרוחנית.

 

מידת ההערכה לישועה הרוחנית, תלויה במידת חלקו של האדם בהבנת התורה. מובן אם כן שכל המרבה לספר ביציאת מצרים, מעיד על עצמו כי משובח הוא.

 

בספר דברי שאול מוסבר רעיון זה במשל אחר:

איש עני ואביון שהיה גם בור ונבער מדעת, עלה לפתע לגדולה והתעשר. אחר שרכש לעצמו נכסים ושאר חפצים, פנה לקנות השכלה. הוא שכד לעצמו מורים פרטיים שבעזרתם נעשה גם למלומד ואיש מדע.

לימים התהפך הגלגל והאיש ירד מנכסיו ושב להיות עני ואביון כבתחילה. אף על פי כן היה מציין מידי שנה את היום שבו התעשר ביום טוב שהיה עושה לעצמו.

לשאלת הבריות לשמחה זו מה עשוה, והרי חזרת להיות עני ואביון?

השיב: אמנם את הממון הפסדתי אולם הידיעות וההשכלה שרכשתי לעצי תודות לעשירות שנפלה לחלקי ביום זה נשארו עמי לצמיתות. לפכיך אני מוצא לנכון לחגוג את היום הזה שבו התעשרתי.

 

אם אנו שמחים ביציאת מצרים חוגגים ומספרים בשבחו של מקום כם כיום, למרות שחזרנו לגלות ונשתעבדנו שוב תחת עול הגויים, וסובלים עדיין ממצוקות ומאוייבים, הרי זה סימן שעיקר שמחתינו ביציאת מצרים היא על כך שזכינו על ידה להיות עם סגולה, ולקבל את התורה הקדושה אשר נשארה אתנו גם בהיותינו בגלות.

אנו שמחים בעיקר על כך, שהעמלה הרוחנית אשר הותירה לנו יציאת מצרים לא תיאבד מאתנו מאז ועל עולם.

 

לפיכך כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרבי זה משובח, שכן גם בחשכת הגלות כאשר אדם שמח ומציין את היום שהפך את חייו מבחינה רוחנית הרי מוכח כי הוא הבין את השינוי שחל בו בעקבות אותו מאורע. 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו