לטפס מעל הסטטיסטיקה | אליעזר היון

פרק ו משנה א:

רבי מאיר אומר:
 
כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה, ולא עוד אלא שכל העולם כולו כדאי הוא לו.
נקרא רֵע, אהוב,  
אוהב את המקום, אוהב את הבריות,  
משמח את המקום, משמח את הבריות,  
ומלבשתו ענוה ויראה,  
ומכשרתו להיות צדיק חסיד ישר ונאמן,  
ומרחקתו מן החטא, ומקרבתו לידי זכות,
 
ונהנין ממנו עצה ותושיה בינה וגבורה,  
שנאמר: "לי עצה ותושיה אני בינה לי גבורה".
 
ונותנת לו מלכות וממשלה וחקור דין,  
ומגלין לו רזי תורה,  
ונעשה כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק,
 
והוה צנוע וארך רוח, ומוחל על עלבונו,  
ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים

רבי מאיר מצביע על שורה של פריווילגיות הניתנות ללומד תורה לשמה שמעיון מדוקדק נראה כי אפשר לחלקן לשתי קגוריות:


זוכה לדברים הרבה- במישור האישי

כל העולם כדאי הוא לו- ברמה הציבורית סוציולוגית


בעזרת צבעי הגופנים ניתן להבחין בין שני הקטגוריות. עם זאת יודגש כי בסופו של דבר קיימת אינטגרציה בין שני המישורים, שכן כאשר האדם הוא צדיק ישר וחסיד למשל, נהנה גם העולם כולו ממעשיו זו שהרי " ישראל כלם, ערבים זה לזה', וכן להפך כאשר אדם מוחל על עלבונו ומוסיף אהבה בעולם ודאי שמרוצים מעשיו גם כלפי שמים. 


מטאפיזי 

עם זאת, נדמה כי סיום דבריו של רבי מאיר "ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים' לא שייכים לאף קטגוריה. על אילו מעשים מדובר? האם הכוונה שמעשיו נחשבים למעשים המרוממים ביותר עלי אדמות ז"א כלפי שאר הבריות או שמא הכוונה למשהו אבסטרקטי- מטאפיזי יותר?
  

לא מזמן נתקלתי באחד הפורומים ברשת בדיאלוג מקוון בין שתי אימהות. אחת מן האימהות סיפרה בכאב ל"עולם" על התנהגותו ונטיותיו המיניות של בנה, דבר  שלא נרחיב בו כעת. נציין רק כי הן היו לחלוטין בלתי קונבנציונאליות, לטענתה מצבו של בנה הוא מולד או 'נמצא אצלו בעצמות' כדבריה ואי אפשר יהיה לשנות זאת אולי באמצעים תרופתיים. מאידך ענתה לה אחת מן המשתתפות כי לא כן הוא. אם יעסוק בנה בתורה יוכל להשתנות. שכן שנינו בפרקי אבות "הלומד תורה לשמה... מגדלתו ומרוממתו על כל המעשים". 

האם כך הוא? 

תפיסתה של אותה אשה את מאמר התנא "מגדלתו ומרוממתו וכו" היא כאמור גישה אבסטרקטית. להבנתה הלימוד בתורה לשמה - מלבד היותו מעשה מרומם ונאצל - בכוחו לגדל את האדם טפח מעל המציאות הגשמית הממשית, לנתק אותו מן הטבע מן האימננטי  [-חוקי העולם הפיזי]. ולהעלותו אל המקום הטרנסצנדנטלי אל המקום בו הכללים והחוקים ההתנהגותיים אינם חוקי הטבע המוכרים לנו.. אך האם כך הוא? 

בהתבוננות בסדר המשנה דומה כי רבי מאיר אכן כיוון כאן למשהו לא רגיל, לא טבעי. רבי מאיר מבטיח כי הלומד לשמה יזכה בשורה של מעלות שכדי להשיגם דרוש פרק זמן של יותר מחיים שלמים: צדיק, חסיד, מלכות וממשלה, מעין המתגבר, רזי תורה מוחל על עלבונו. מהי ההסתברות בכלים סטטיסטיים שכל אלו יוכלו להתקיים בבן אדם אחד?


עם זאת עדיין קיימת האפשרות [-גם אם מועטה] כי הדבר יתרחש, ואז אם הדבר הבלתי הגיוני -לכאורה- הזה יקרה הרי שלפנינו נמצא אדם שניצח את הסטיסטיקה ואת חוקי ההסתברות.


כיצד זה קרה? התשובה כזכור בראשית דברי המשנה "הלומד תורה לשמה" כלומר לשם המצווה בלבד ולא לשם משהו חומרי-טבעי ככבוד או כסף. כך ששכרו הלגיטימי הוא תגמול לא טבעי לא רציונלי.


בעקבות כל זאת מסכם רבי מאיר: "מגדלתו ומרוממתו על כל המעשים" שכן כעת נמצא לומד זה במקום שהוא מעל הטבע. במקום שחוקי ההתנהגות הם "טרנסצנדנטליים". 

Image

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו