רבי שמעון | מערכת האתר

מסכת שבת לג:

יתבי (ישבו) רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון ויתיב יהודה בן גרים גבייהו (איתם)
פתח ר' יהודה ואמר כמה נאים מעשיהן של אומה זו (הרומאים), תקנו שווקים תקנו גשרים תקנו מרחצאות
ר' יוסי שתק

נענה רשב"י ואמר כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן
תקנו שווקין להושיב בהן זונות מרחצאות לעדן בהן עצמן גשרים ליטול מהן מכס


הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם ונשמעו למלכות (כלומר, יהודה סיפר את זה למישהו אחר וכך התגלגלה השמועה עד למלכות)
אמרו (הרומאים) יהודה שעילה יתעלה יוסי ששתק יגלה לציפורי שמעון שגינה יהרג.

אזל הוא ובריה (רבי שמעון ובנו) טשו בי מדרשא (התחבאו בבית המדרש)
כל יומא הוה מייתי להו דביתהו ריפתא וכוזא דמיא וכרכי (נשותיהם היו מביאות להם לחם וכד מים)
כי תקיף גזירתא (כשגברו החיפושים אחריהם)
אמר ליה לבריה (רבי שמעון אמר לבנו) נשים דעתן קלה עליהן דילמא מצערי לה ומגליא לן (שמא יענו את הנשים ויגלו להם)
אזלו טשו במערתא (הלכו להתחבא במערה)

איתרחיש ניסא, איברי להו (נברא להם) חרובא ועינא דמיא (עץ חרוב ומעיין מים).
והוו משלחי מנייהו והוו יתבי עד צוארייהו בחלא (היו מסירים את בגדיהם -שלא יתבלו- ומתכסים בעפר המערה)

כולי יומא גרסי (כל היום היו לומדים תורה)
בעידן צלויי (בשעת התפילה) לבשו מיכסו ומצלו (היו לובשים את בגדיהם להתפלל)
והדר משלחי מנייהו כי היכי דלא ליבלו (ולאחר מכן שוב היו פושטים את הבגדים בכדי שלא יתבלו)

איתבו תריסר שני במערתא (ישבו שתים עשרה שנים במערה)

אתא אליהו וקם אפיתחא דמערתא (בא אליהו הנביא ועמד בפתח המערה)
אמר מאן לודעיה לבר יוחי דמית קיסר ובטיל גזירתיה (אמר אליהו, מי יודיע לבר יוחאי שמת הקיסר ובטלה הגזירה?)
נפקו (יצאו) חזו אינשי דקא כרבי וזרעי (ראו אנשים שחורשים וזורעים)
אמר מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה
כל מקום שנותנין עיניהן מיד נשרף.


יצתה בת קול ואמרה להם
להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם !


הדור (חזרו) אזול (הלכו) איתיבו (ישבו) תריסר ירחי שתא
אמרי משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש
יצתה בת קול ואמרה צאו ממערתכם. נפקו
(יצאו)
כל היכא דהוה מחי (מכה) ר' אלעזר הוה מסי (מרפא) רבי שמעון
אמר לו בני די לעולם אני ואתה

בהדי פניא דמעלי שבתא (בערב שבת, אחרי צהרים)
חזו (ראו) ההוא סבא דהוה נקיט (מחזיק) תרי מדאני אסא (חבילות של הדסים) ורהיט (ורץ) בין השמשות.
אמרו ליה הני למה לך (למה אתה זקוק לחבילות הדסים אלו)
אמר להו לכבוד שבת
ותיסגי לך בחד
(ולמה לא תסתפק באחד)
חד כנגד זכור וחד כנגד שמור

א"ל לבריה חזי (ראה) כמה חביבין מצות על ישראל
יתיב דעתייהו (התיישבה דעתם)

שמע ר' פנחס בן יאיר חתניה ונפק לאפיה (יצא לקבל את פניו)
עייליה לבי בניה (הכניסו לבית בנו)
הוה קא אריך ליה לבישריה (היה מטפל בבשרו)
חזי דהוה ביה פילי בגופיה (ראה שעורו מלא סדקים מחמת החול)
הוה קא בכי (רבי פנחס) וקא נתרו (נשרו) דמעת עיניה וקמצוחא ליה (מליחות הדמעות הכאיבה לרבי שמעון)
א"ל אוי לי שראיתיך בכך
א"ל אשריך שראיתני בכך שאילמלא לא ראיתני בכך לא מצאת בי כך


דמעיקרא (לפנים) כי הוה מקשי ר"ש בן יוחי קושיא (כשהיה מקשה רשב"י קושיא) הוה מפרק (מתרץ) ליה ר' פנחס בן יאיר תריסר פירוקי (תירוצים)
לסוף כי הוה מקשי ר"פ בן יאיר קושיא הוה מפרק ליה רשב"י עשרין וארבעה פירוקי.

נקודות למחשבה:

א] מדוע כשראו את הסבא, התיישבה דעתם יותר מאשר כששמעו בת קול? הסבא שלקח שתי חבילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, האם טמון כאן עומק נוסף מעבר לזה שזה כתוב בתורה פעמיים?

ב] "אשריך שראיתני בכך, שאם לא ראית בי כך לא מצאת בי כך", והלוא היה צריך לומר אשרי ולא אשריך. שהרי רבי שמעון הוא זה שזכה וגדל בתורה

 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו