בימים אלו של מצוקה חברתית, בה הכל יוצאים לרחובות, זועקים על יוקר המחיה, מפגינים וכואבים את המצב הכלכלי – חברתי הקשה, כדאי לכולנו להיזכר בכמה עצות – רעיונות של חז"ל להתנהלות נבונה, וכלכלה נכונה.
הגמ' במסכת בבא מציעא כותבת כך:
"אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִי שֶׁהִנִּיחַ לוֹ אָבִיו מָעוֹת הַרְבֵּה, וְרוֹצֶה לְאַבְּדָן, יִלְבַּשׁ בִּגְדֵי פִּשְׁתָּן, וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי זְכוּכִית, וְיִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וְאַל יֵשֵׁב עִמָּהֶם. יִלְבַּשׁ בגְדֵי פִּשְׁתָּן, בְּכִיתְּנָא רוּמִיָּתָא. וְיִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי זְכוּכִית, בְּזוּגִיתָא חִיוַּרְתָּא. וְיִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וְאַל יֵשֵׁב עִמָּהֶם, תַּרְגוּמָהּ, בְּתוֹרֵי דְּנָפִישׁ פְּסִידַיְהו".
מה מנסה רבי יוחנן להגיד לנו? מה הבעיה בבגדי פשתן, ומה זה בכלל 'זגוגיתא חיורתא', ומה החידוש בהיגד הטריוויאלי לכאורה בשכירת פועלים ללא פיקוח צמוד?
רבי יוחנן, לפי פרשנים [צויינו באתר 'דעת'] בא להציע, לתת, כמה עצות, 'טיפים' בסלנג המודרני, לאדם המבקש לשמור על כספו. רבי יוחנן מדבר אל אדם בעל ממון המבקש להשקיע את כספו בעסקאות נושאות רווח ותשואה גבוהה, רק שבדרך הוא שכח לחשוב על כמה דברים. אדם כזה אינו מוכרח להיות אדם עשיר, יזם מפורסם, בעל חברות או בקיצור 'טייקון'. גם אדם רגיל המבקש לפתוח עסק כלשהוא צריך לחשוב היטיב לפני שהוא מניח את כספו במקום שאינו בטוח.
'אי אפשר להרוויח מבלי להסתכן' נוהגים לומר בעולם העסקים, ומכל מקום, גם הימור, והסתברות לרווח כלכלי, הם ענין יחסי, ופעמים שהימור זה מסוכן מידי ובעיקר מיותר. רבי יוחנן מצביע על שלשה מצבים כאלו, בהם הסיכון רב על הסיכוי, והמתעקש לצעוד בהם כדאי שהיה מודע לעובדה כי הוא מניח את מעותיו על קרן הצבי:
א] "ילבש בגדי פשתן, בכתינא רומייתא" - בגדי פשתן מהסוג המסויים הזה 'כיתנא רומייתא', הם בגדים יקרים במיוחד אך הם מתכלים מהר. כלומר כושר עמידותם נמוך. רבי יוחנן אומר בעצם כי ההשקעה במוצר יקר, העשוי להניב רווח, מחייב בדיקה מעמיקה של כושר עמידותו. לעתים מוצע חומר ייחודי ויוקרתי, אך אורך חיי המדף שלו נמוך במיוחד, ושוויו בעקבות כך, בסופו של ענין – אפסי.
ב] "ישתמש בכלי זכוכית, בזוגיתא חיורתא" – זגוגיתא חיורתא, היא בתרגום מילולי – זכוכית לבנה. זכוכית כזו היא זכוכית נדירה ויחודית אמנם, אך דווקא בגלל שכיחותה המעטה, ההשקעה בה מסוכנת, שכן כל קלקול, שבר, או סדק בסחורה יהפוך להפסד גדול הרבה יותר, שהרי לזכוכית כה נדירה אין כמעט כל אפשרות למצא חלקי חילוף, או לייצר בה שינוי כלשהוא.
ג] "ישכור פועלים ואל ישב עמהם" – בעצה פרקטית זו מזהיר רבי יוחנן מפתיחת עסק שנראה בטוח לגמרי, בעל סיכוי הצלחה גבוהים. רבי יוחנן אומר: גם עסק בטוח לא יכול להתנהל מעצמו. שכירת פועלים, שליחים, ואפילו מנהלי עבודה שיהיו נאמנים לך, אינה דומה למעורבות ישרה של בעל העסק עצמו. בסופו של יום רק לזה שהשקיע מכספו יש את האמביציה ואת ההנעה להקריב שעות עבודה נוספות גם אחרי שכולם חוזרים הביתה, לחפש את נקודות החולשה, ולהקריב מזמנו וממרצו מתוך מטרה אמיתית וכנה שהעסק אכן יצליח.