איך מבטאים את שמחת החג? | הרב עזריאל יונה

חג הסוכות כידוע מתאפיין ביציאה מן הבית המפואר אל סוכת הארעי, וכבר מפורסם שזו הסיבה שבחג הסוכות לא שואלים הילדים 'מה נשתנה' כמו בפסח, שכן מצבו הטבעי של היהודי בגלות הוא נדידה ממקום למקום, ועל כן הישיבה בסוכה היא פעולה שגרתית, לעומת זאת בפסח כאשר יושבים כבני מלכים סביב שולחנות ערוכים שואל הילד היהודי את אביו "מה נשתנה"?!

 

ומכל מקום עדיין צריך להבין, הלא חג הסוכות הוא החג בו יש מצווה לשמוח במיוחד וכמו שנאמר "ושמחת בחגך והיית אך שמח" – ופסוק זה נאמר במקורו על חג הסוכות, ואם כן מדוע לא הולכים בכל זאת עם כל בני המשפחה למלון מפואר, לחו"ל, וכדומה?

 

חולצת האושר

משל למה הדבר דומה: בן מלך חלה בדיכאון. מרה שחורה השתלטה עליו, ואיש לא ידע מדוע וכיצד יש לסלקה. דרש המלך בטובי הפסיכיאטרים אך הם לא הצליחו להעלות תרופה למחלתו. באחד הימים הופיע רופא מומחה ממדינה רחוקה ולאחר שבדק את הנסיך קבע כי אם ילבש חולצה של אדם מאושר הילד ירפא.

 

למרות שהתרופה נשמעה מעט מוזרה ליועצי המלך הם החליטו לנסות ולהשיג חולצה כזו. לעצמם הם אמרו: אם לא יועיל לא יזיק, נביא בקלות חולצה כזו ואולי זה יעבוד. אלא שעד מהרה התברר כי לא מדובר במשימה פשוטה. בתחילה פנו שליחי המלך לעשירי הארץ מתוך הנחה שהם בוודאי מאושרים, אך הללו הסבירו להם שהם שרויים במתח במתמיד מפני דאגות המסחר והכספים הגדולים בהם הם מושקעים. לאחר מכן הם פנו לאנשים שעבדו כיועצים לאיכות חיים טובה, אך מהר מאד התברר כי הם אולי יודעים להציע עצות טובות, אך הם עצמם עדיין חיים במתח מסויים ותמיד מחפשים הם לקוחות שיסכימו לשלם להם עבור עצותיהם.

 

לאחר שבועות ארוכים הגיעו סוף סוף השליחים לרועה צאן עני שהיה נראה להם מאושר בתכלית. כל צל של דאגה לא נראה על פניו הזכים ולשאלותיהם ענה בת שחוק ובשלווה סטואית. הם ניסו לברר אם יש דבר מה המדריך את מנוחתו אך הוא השיב להם כי הוא לא מבקש דבר ולכן הוא לא מצפה למאום. טוב לו בחייו והוא אוהב אותם לגמרי. אז סיפרו לו האנשים כי הם שליחיו של המלך והם מבקשים כי הוא יביא להם את חולצתו.

 

חולצה? תמה הצעיר, אין לי בכלל חולצה. בשביל מה אני צריך חולצה, לגהץ אותה לכבס אותה, לדאוג ליפיה, זה מיותר...

 

והנמשל: בסוכות אנו נכנסים לבית ארעי. אין בו רהיטים, אין בו שטיחים ואין בו אלמנטים של פאר הדר וניקור עיניים. במרחב הזה אין כל רגשות של דאגה ומתח. הפשטות שורה שם והיא מביאה לשמחה אמיתית. זהו ייחודו של חג הסוכות.

 

[על פי 'אוצרות האגדה - דרשות למועדים'].