אומנות הכשלון | אליעזר אייזיקוביץ

מסלול חייו של אברהם אבינו היה זרוע בקשיים ובניסיונות מרובים. בכל פעם שנדמה היה שהגיע למנוחה מסוימת קפץ עליו רוגזו של קושי חדש ובלתי צפוי. לשם מה נגזר על אברהם להתנסות בכל הקשיים הללו? מַדוּעַ לא דאג הקב"ה להחליק את מסלול חייו כדי שיוכל לשבת בנחת ובשלווה ולעסוק במעשי החסד הנפלאים שבהם קירב את הבריות לאמונה?
 
תשובה מסוימת לתמיהה זו נִמְצָא במדרש הקובע כי "צדיקים מבקשים לישב בשלווה. אומר להם הקב"ה: 'לא די לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה גם בעולם הזה?". מדרש זה מגביר את התמיהה – וכי מה רע בכך שהצדיק מבקש לתפוס מעט שלווה?
 
שורש המילה ניסיון הוּא במילה 'נס', היינו, דגל. תכליתו של הדגל הוּא לשמש תמרור, לחשוף בפומבי את הזהות הפנימית הנסתרת מן העין ולהוציא אותה מהכוח אל הפועל. ענינו של הניסיון הוּא לגלות ולהוציא לפועל את הכוחות הגדולים הטמונים בנפשו של האדם. זהו חדר הכושר הרוחני בו הוּא מחשל את שרירי הנשמה.
 
האדם שהתמודד בהצלחה מול ניסיון, אינו אותו אדם שהיה לפני הכישלון. הוּא גילה בתוך נפשו מצבורים חבויים של אומץ, התמדה, סבלנות, כשרון ואורך רוח. הוּא חיזק את מידותיו הטובות.
 
הניסיונות שצצו לאורך מסלול חייו של אברהם אבינו לא נועדו להפריע לו במילוי תפקידו או להכשילו חלילה. אדרבא, הניסיונות הללו הם שבנו את אישיותו של אברהם אבינו והפכו אותו למה שהיה. כל ניסיון שבו עמד בהצלחה הוסיף נדבך לשיעור קומתו הרוחני.
 
מספרים על הממציא האמריקאי תומס אדיסון שהתקשה במציאת החומר להתקנת פתיל הליבון שבתוך הנורה החשמלית. אדם אחר היה מרים ידיים ועובר להמצאה אחרת ומבטיחה יותר, אך אדיסון לא אמר נואש. לבסוף, אחרי 600 ניסיונות כושלים (!), עלה בידו לגלות את החומר הנכון, ויהי אור.
 
לימים פגש אותו עיתונאי צעיר וביקש שיגלה לו את סוד הצלחתו: "אחרי כל כך הרבה כישלונות איך לא התייאשת? מה נתן לך את הכוח להתמיד במאמציך גם אחרי אכזבות כה רבות?".
 
נתן בו אדיסון את עיניו והשיב לו: "התשובה פשוטה מאוד. אני לא נכשלתי מעולם. הנורה היא זו שנכשלה...". ולפי גרסה אחרת השיב אדיסון: "בכל פעם למדתי דרך חדשה איך לא מדליקים נורה חשמלית...".
 
ה'לוזר' האמיתי הוּא מי שאינו יודע כיצד להיכשל נכון. אומנות הכישלון היא להבין כי הכישלון אינו אלא תמרור מוסווה המכוון אותנו בדרך להצלחה עמוקה ואמיתית יותר. אם נשכיל להפיק מהכישלון את הלקח הראוי נוכל גם אנו להדליק בתוך עצמנו את האור.
 

חברותא

פרשת השבוע: מקץ - חנוכה

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו