בכחה של אשה כשרה | עלון בית דוד

וליוסף ילד שני בנים, בטרם תבא שנת הרעב אשר ילדה לו אסנת בת פוטי-פרע, כהן און: (בראשית מא, נ)

 

כמה דברים בפסוק זה נראים חריגים. מדוע נאמר בתחילת הפסוק "וליוסף יולד" בלי לציין מי ילד, ורק בסופו חוזר הפסוק ומגלה זאת: "אשר ילדה לו אסנת". מדוע חוזרת התורה ומציינת שאביה היה "כהן און" עובדה שכבר הוזכרה רק חמשה פסוקים לפי כן? ומדוע נאמר "יולד שני בנים" בלשון יחיד, ולא "יולדו", בלשון רבים?

 

כמדומה, שאם נחפש בתורה דוגמה לחינוך טוב, לא נמצא דוגמה מוצלחת יותר, מזו של שני בני יוסף, אפרים ומנשה. דורי דורות של אבות בישראל שואפים ומתפללים שיזכו לגדל את בניהם, שיהיו כאפרים ומנשה. יעקב אבינו בעצמו העיד עליהם: "בך יברך ישראל לאמר, ישימך אלהים כאפרים וכמנשה"! 

 

ברם, לא כך נראו פני הדברים בתחילת דרכם. כל הנתונים הצביעו, לכאורה, בכיוון הפוך. הרי ידוע, שהשפעתה של האם על חינוך בניה היא המכרעת את הכף. מי היתה אסנת, אמם של אפרים ומנשה? היא גדלה בבית של ה"שכבה העליונה" המצרית, בבית שכולו עבודה זרה והשחתה. המושג של "חינוך יהודי שורשי" היה רחוק ממנה כרחוק מזרח ממערב... הגורם השני במעלה, המשפיע על חינוך הילדים, הוא הסביבה והחברה שבקרבה הם גדלים. אין ספק, שגם אפרים ומנשה לא היו מנותקים מהחברה המצרית, ושמבחינה חיצונית גדלו כנערים מצריים לכל דבר. ואם אין די בכל זה, הרי העובדה שיוסף היה משנה למלך, גם היא השפיעה לרעה. הרי רואים אנחנו לעתים קרובות אצל בנים להורים עשירים, שגם ילדים הנמצאים בסביבה חיובית, ולומדים במוסדות חינוך, מושפעים לרעה מן העושר והשפע שבביתם; וקל וחומר בבית יוסף, השולט ללא מצרים על ארץ מצרים !

 

כיצד הצליחו יוסף ואסנת, בנתונים כאלה, לגדל בנים כאלה?

 

כאן יש להדגיש נקודה נוספת. אסנת, כאמור, באה ממשפחה רמת מעלה, והיתה ללא ספק מעורבת היטב בחיי התרבות והחברה המצרית. מי היה יוסף, לעומתה? עבד עברי, שיצא מבית האסורים למלוך. בדרך הטבע, היה עליה להביט על בעלה מרום מעמדה, ערכה ויחוסה, כשם שהתייחסה למשל ושתי לאחשורוש.

וגם אם היא היתה אשה כשרה, כפי שאכן היתה, ולא התגאתה על בעלה, הלא אין די בזה. כדי לבנות משפחה ברוחו של יוסף, היתה אסנת צריכה להתבטל כלפי בעלה התבטלות מוחלטת, לשכוח את עברה ואת זהותה, ולהתחיל חיים חדשים. כמה קשה הדבר! רק אצל אשה כאסנת, ורק עם בעל כיוסף הצדיק, מוצאים אנו שהדבר הוא בגדר האפשרי.

 

אין פלא, שכל כך הצליחו בחינוך בניהם. אם אשה מוכנה לעזוב את כל ערכי החיים שעליהם גדלה, להקדיש מעתה והלאה את כל ישותה לבעלה, להזדהות עמו וללכת עמו גם בדרך זרה ולא מוכרת לה, אז - ורק אז - יש לצפות לכך שגם את ילדיה תוכל לגדל ברוח זו, שגם הם ילכו בעקבות אביהם ללא עוררין.

 

ניתן לומר, שכל זה טמון בסגנון ה"חריג" שבפסוק שלפנינו. הפסוק מקדים לנו: "ליוסף יולד" - לא מוזכר כאן, מי ילד, הלידה מתייחסת אך ורק ליוסף, האמא כאילו לא קיימת. רק יוסף היה המכוון את דרך חינוכם וגידולם; אסנת ביטלה את עצמה ואת דרכה לחלוטין בפני דרכו של יוסף. וכדי להבליט שזוהי קביעה בפני עצמה, נאמר "יולד" בלשון יחיד, כאילו ללא קשר עם ההמשך "שני בנים". רק בסוף הפסוק מוזכרת אסנת, וכאן מדגיש הפסוק שוב "בת פוטי פרע כהן און". ללמדנו שעם כל זאת השכילה להיות אשה כשרה.

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו