במה מתבטאת נדיבות לב? | בית דוד

כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז, כל כלי זהב.

וכל איש אשר הניף תנופת זהב לה' (כב,לה)

 

שני סוגים של תורמים נמנו בפסוק זה: האחד - "נדיב לב", והשני - "כל איש אשר הניף". במה הם שונים זה מזה? 

 

את ההבדל שביניהם נוכל להבין, אם נשים לב לסוג הנדבות שהפסוק מייחס להם: נדיבי הלב הביאו "חח ונזם, טבעת וכומז", כלומר: תכשיטים. ואילו כל איש אשר הניף - הביא "תנופת זהב", כלומר: זהב גולמי, או מטבעות של זהב, דברים שעדיין לא נעשה בהם שימוש של כלי.

 

יש ביניהם הבדל מהותי: בשולחן ערוך (קנג) נפסק, שכלי שנשתמש בו הדיוט, אין לעשות ממנו תשמיש של 

קדושה, כמו ארון הקודש או שולחן לספר תורה, ורק לצורך "תשמיש דתשמיש", מותר להשתמש בו. אולם מטבעות 

זהב, מותר להשתמש בהן גם לצורך תשמישי קדושה.

 

כל גבאי יודע, שדרכם של אנשים, הבאים לתרום, שרוצים שבתרומה שלהם ישתמשו בדוקא למטרה החשובה 

והקדושה ביותר; זה בכה וזה בכה, אם למעיל של ספר תורה, ואם לנרות של בית הכנסת. הצד השוה שבהם: 

מעטים הם האנשים, המעונינים שמתרומתם יקנו מטאטא, או שבכספם יבנו חדרי נוחיות . 

 

אולם, אותם מתי מעט, אפשר לומר עליהם שהם נותנים את תרומתם לשם מצוה באמת. מי שעושה חשבונות, לאיזו 

מטרה כדאי לו לתרום, הרי הוא מתכוון - במדת מה - גם להנאת עצמו. אבל מי שאומר, שהיות שהכל הכרחי לקיום בית הכנסת, אין לו שום ענין לברור את המטרה, בטוחים אנו בו, שנותן ללא פניות, שאך ורק טובת בית הכנסת עומדת לנגד עיניו .
 
ולכן, אותם אנשים שהביאו לנדבת המשכן את תכשיטיהם, ביודעם שבאותם תכשיטים אין אפשרות להשתמש רק ל"תשמיש דתשמיש", קורא להם הפסוק: "נדיבי לב"; כיון שלא הקפידו על המטרה שלמענה מיועדת תרומתם, הרי נתנו בכל הלב. אבל האנשים שהביאו זהב, היו אלה שרצו לזכות דוקא ב"ארון "וב" מנורה ; " ועליהם נאמר "כל איש אשר הניף", ומבאר הרמב"ן, שהיו מניפים את תרומתם "כי המביא זהב ינופף בידו לחשיבות הנדבה". הם הראו קבל עם ועדה את גודל נדיבות לבם, למען ישמעו ויראו. ולכן, הם לא נכללים ב"כל נדיב לב "...
 
(ע"פ חתם סופר) 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו