יישר כח ששיברת, או פסל לך? | הרב עזריאל יונה

בעת ההיא אמר ה' אלי פסל לד לוחות אבנים כראשונים, ועלה אלי ההרה ועשית לך ארון עץ [דברים י, א].

זה שאמר הכתוב [קהלת ג, ה] עת להשליך אבנים, בשעה ששבר משה את הלוחות היה הקב"ה מתרעם עליו. א"ל הקב"ה אילו חצבת הלוחות ויגעת בהן ונצטערת, לא היית משברן. אני חוצב להבות שנאמר "חוצב להבות אש", ואתה משברן? עכשיו תדע מה הוא כוחן, אתה פסל אותן. עת כנוס אבנים - פסל לך שני לוחות אבנים. [ילק"ש עקב].

 

פלא עצום מקשה הרב אזרחי, הלא הקב"ה אמר לו "יישר כח ששיברת", הלא הכתוב משבחו על כך, הרי זהו לשונו: "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים על פנים, לכל האותות והמופתים וגו' ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל [דברים לד], ופירש רש"י:  "נשאו ליבו לשבור הלוחות לעיניהם, שנאמר לעיל ואשברם לעיניכם, והסכימה דעת הקב"ה לדעתו שנאמר, בשמות 'אשר שברת - יישר כח ששיברת".

 

האיך שבחים אלו המורעפים על משה רבינו בשל אותה שבירת הלוחות, מתאימים עם כך שהקב"ה מתרעם כביכול?

פלא עצום.

 

על כרחך שדווקא משום קדושתו של משה רבינו, נקלטה בחשבון שמים צרימה כל שהיא. כי יחד עם גדלותו, יחד עם נשיאות ליבו, יחד עם הכרתו שאין בשעה חמורה זאת של סגידה לעגל מקום לשני לוחות הברית אצל ישראל, יחד עם גבורתו העל אנושית על המחסום הכביר העומד בפני שבירת הלוחות, יחד עם כל אלו מן הדין להביע השתתפות בצערו של נותן התורה.

 

יחד עם כל הגבורות והנפלאות שהראה משה רבינו במעשה שבירת הלוחות, יחד עמם היה מקום להביע גם צער גבוה משהביע בפועל, על שבירת מעשי ידיו של הקב"ה.

 

על ההעדר הבלתי נראה הזה נתבע משה.

על כך התרעם הקב"ה.

 

ובשמים אמרו שהעדר השתתפות זאת בצערו של מקום בא לו משום שסוף כל סוף לא עמד משה רבינו על מלוא משמעות ה'יגעת והנצטערת' של הבורא עולם כביכול.

 

כנראה לא עמד משה רבינו כרום ערכו על 'נתייגעתי' של הקב"ה.

 

לכן 'פסל לך'.

 

ללמד אותך משה רבינו, כמה נתייגעתי יש בשני לוחות הברית.

 

עלינו להבין, כי נתייגעתי זה, אינו במושגים שלנו. שהרי מה מונע מן הקב"ה להיות חוצב להבות אש? אף על פי כן שומה עליך בן אדם, ובפרט משה רבינו להעריך ולהבין אל נכון, עד כמה שניתן, מה גדלו מעשי שמים.

 

גם מעשי ה'נתייגעתי' שהקב"ה משקיע כביכול עבור עמו ישראל.

 

'מה גדלו מעשיך ה' מאד, עמקו מחשבותיך, ואם ראויים הם ישראל ל'נתייגעתי', עושה זאת עבורם הקב"ה.

 

ועל משה רבינו שומה להעריך זאת, כך שגם אם 'יישר כח ששיברת', אבל כנראה האנחה היתה צריכה אולי להיות קצת יותר מורגשת. 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו