הקללה שבתליה | בעז מלט

"וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אתו על עץ"
 
מדוע צוותה התורה לתלות את הנסקלין על העץ ?
 
ואם לתלות אותם אזי למה להוריד אותם באותו יום מהעץ ולא להלין נבלתם על העץ ?
 
ומה יש לפרשיה זו ללמדנו לדורנו, בו אין לנו לא משפט מות ולא תליה על עצים ?
 
ועוד פלא הוא לשון התורה "ולא תטמא את אדמתך..." שבא לומר שאם לא נקבור את הגופה של החוטא בארץ, אזי אנו בכך מטמאים את אדמתנו, הרי היינו מצפים לתוצאה הפוכה, קבורת כל מת בארץ מטמאת אותה, ואולי אותו חוטא, כל כך הרשיע שאין מקום לקבור אותו בארץ, כי יטמא את אדמתנו חלילה, אבל משה רבנו אומר לנו, שדווקא אם לא נקברהו בארץ אנו מטמאים אותה, למה?
 
בימינו את עדים למנהגה של התקשורת לתלות על העץ, אבל לא את הפושעים, אלא את מעשי הרשע, היא תולה כל שוד רצח ואונס, מפרסמת לכל העולם, כיצד פלוני אלמוני ביצע את זממו.
 
לעומת זאת בפרשתנו אנו מוצאים, שאת עונשו של הרשע תולים על העץ, לפרסם מה עלה בגורלו של הרשע, אבל לא תולים את סיפור המעשה. 
 
אנו רואים חדשים לבקרים את ההשפעה השלילית שיש לפרסום סיפורי הפשעים, באשר הוא דווקא מדליק יצרים אפלים בבריות ומעורר פשעים נוספים חלילה.
 
אבל לו היינו מתאפקים ולא מספרים ברבים את דרכי וקלות העברות, כן מפרסמים את ענישת הפושעים. כדי לעורר את סלידת הצבור מכל דבר קלקול, שסוף גנב לתלייה, וכל כלב יבוא יומו, היינו דווקא תורמים לצמצום הרשעה. 
 
גם התלייה על העץ באה ללמד, שכל ישראל ערבים זה לזה, כי הפושע נתלה באילנות גבוהים, היא קוראת לנו לפשפש במעשינו האם אנו לא שותפים מאחורי הקלעים בקלקולים שבחברה, האם הוכחנו את החוטאים, האם התפללנו עליהם שלא יחטאו. התורה באה ללמדנו שבכוחה של החברה למנוע את הפשע הבא. אבל גם לזה נתנה התורה גבול ומידה, ברצותה שהצבור יתעורר ויתחזק, ואל ישבר ויחלש חלילה. ולכן "לא תלין נבלתו על העץ ".
 
גם למדנו שאדם שעבר עברה חלילה, כדי לתקן את אשר קלקל, צריך בראש ובראשונה, לתלות את החטא על העץ, לחפש איזה צד טוב מצא בחטא, שבשל כך נגרר אחריו ונפל, לעבודה זו קורא הבעש"ט העלאת הרע לשורשו, ומתוך ברור נקודות הטובות שבחטא, אנו נוכל לקבור אותו ביום ההוא לבלי יקום מקברו, ולמען נשתחרר מכבילותינו אליו.
 
גם למדנו מכאן שמצווה עלינו לטייל בגינתנו לעת ערב, טרם נעלה על משכבנו, ולהוריד מהעצים, את כל אותם הקלקולים שתלינו עליהם, אשר באמת לא שייכים אליהם. ואותם נקבור באדמה טרם נשיב את נשמתנו למקורה, למען תערב עלינו שנתנו, ונוכל לפתוח דף חדש ביום חדש.
 
עוד למדנו מפרשתנו, שטומאת הארץ עומדת בעינה, דווקא כל זמן שהקלקולים נמצאים מעליה, ובמיוחד כשהם נתלים על אילנות גבוהים, אבל כאשר אנו קוברים בארץ את המתים, את החטאים, אנו זוכים לטהר את אדמתנו מקלקולה, ולקדש את השם בארץ.
 
 

חברותא

פרשת השבוע: נח

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו