חמץ מצה ותהליך האפייה | הרב עזריאל יונה

מה ההבדל בין חמץ למצה בתהליך האפייה, ואיך זה קשור ל'התערותא לדעילא'?
 
ימי הפסח מתקרבים ולא מעט יהודים זריזים במצוות מתחילים בהכנת המצות לקראת החג הממשמש ובא. אכילת המצות כידוע באה כזכר לאותו בצק שלא הספיקו אבותינו ללוש ולהחמיץ במצרים, שכן היו צריכים להזדרז ולאכול את הפסח ולהתארגן לקראת היציאה הגדולה, וכדי לחוות את אותו לילה גדול אנו אוכלים גם כן את המצות כאבותינו. 
אולם בעל ה'בני יששכר' מוסיף טעם נוסף לאכילת המצות. הוא מסביר כי יש הבדל בסיסי בין חמץ למצה. כאשר מסיימים ללוש את הבצק לאפיית הלחם מכניסים אותו אל התנור, מניחים אותו שם והוא מאליו תופח ונאפה – ללא כל סיוע או עזרה מהאופה. מצה לעומת זאת לא תופחת ולא גדלה מעבר למה שהשקיע בה האופה. אם רידד אותה דקה תצא דקה, ואם רידד אותה דקה עוד יותר – תצא דקה יותר. 
 
בחג הפסח, אומר האדמו"ר בעל ה'בני יששכר', כל האורות והפעולות הנעשים בשמים, לא מתבצעים על ידי מעשינו אלא הכל נעשה מאת ה' יתברך, כמו המצה שאין בה כל תוספת על מה שהאופה שם בה. בכל חג אחר - המצוות של אותו חג שנעשים על ידי ישראל למטה – גורמים שפע רב בכל העולמות עליונים, וככל שאנו משקיעים יותר בעשיית המצוות כאן בארץ כך מתרבה השפע הבא מן עלינו מן השמים, אולם בפסח השפע לא מגיע בעקבות המעשים שלנו למטה אלא הכל מגיע מאתו יתברך. 
 
בשפת החסידות והסוד נקרא תהליך זה "איתערותא דלעילא' ו'איתערותא דלתתא', כלומר התעוררות מלמטה הגורמת להתעוררות מלמעלה [כמו בכל החגים] או רק התעוררות מלמעלה [כמו בחג הפסח]. 
 
ומה הסיבה לכך?
מדוע בחג פסח יש רק 'איתערותא דלעילא'?
הסיבה לכך היא, שבזמן יציאת מצרים היו בני ישראל שקועים במ"ט שערי טומאה, ולא יכלו להכשיר את עצמם כדי לייצר 'איתערותא דלתתא'. מצבם היה כה קשה שהם היו חייבים סיוע שיגיע מן השמים גם אם הם לא עשו כאן על הארץ דבר, ועל כן זכו הם מן השמים 'להתערותא דלעילא' שנמשכת עד ימינו, בכל שנה בחג הפסח. 
 
[על פי אוצרות האגדה – דרשות למועדים]. 
 

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו