מעיל שהתחלף | מערכת האתר

שאלה מהספר "משפטי חיים".

יצחק השתתף בחתונה ביום גשום. בכניסתו לאולם הניח יצחק את מעילו ומטרייתו במקום המיועד לכך. כאשר בא יצחק לצאת מהחתונה, מגלה הוא לתדהמתו שמישהו ממשתתפי החתונה החליף בטעות את מעילו במעילו של יצחק.

 

כעת יצחק שואל את עצמו, ואתכם, האם מותר לו לקחת את המעיל שהשאיר אחריו אותו אלמוני. הוא מתלבט האם יוכל להשתמש במעיל באופן זמני בכדי להגיע לביתו תוך שהוא משאיר פתק המודיע למי שהחליף שיוכל להתקשר אליו. וכן הוא מתלבט במידה ולא יתבע המעיל, הוא יוכל לקחת אותו לעצמו במקום המעיל שאבד.

 

לכאורה, הוא לוקח מעיל בתמורה למעיל שלו שנלקח. אולי היינו מתירים לו, אך איך יוכל לקחת דבר שאינו שלו, שלא ברשות הבעלים.

 

מה יעשה יצחק? כיצד ינהג? 

 

יש לכם רעיון? אתם מוזמנים לכתוב אותו בתגובות.

 

מקורות:

א]  מסכת בבא בתרא דף מו. "נתחלפו לו כלים בכלים בבית האומן - הרי זה ישתמש בהן עד שיבא הלה ויטול את שלו, בבית האבל או בבית המשתה -
הרי זה לא ישתמש בהן עד שיבא הלה ויטול את שלו". וכן נפסק בשולחן ערוך סימן קלו

 

ב] בערוך השלחן שם כתב בסוף הסימן, אחר שכתב עצם הדין,והמנהג במקומות הגדולים מקום שרבים מתאספים שם ומניחים המנעלים העליונים בפרוזדור, ובצאתם נתחלפו של זה בזה, איןקפידין בדבר ומשתמשים כל אחד בשל חברו, עד שיתראו פנים ומחליפים א"ע, ואין בזה חשש גזילה שכן נהגו. 

 

תגובות   

0 #1 קרה לנו כזה מקרה בדיוק!גליה 2008-12-30 19:46
ומה שהיה, בחתונה שלנו (אנחנו החתן והכלה) בעלי הניח את כובעו החדש לחלוטין היכן שהוא ורק אחרי החתונה הסתבר שמישהו לקח את הכובע הזה והשאיר אחריו את כובעו שלו שהיה הרבה יותר משומש וגם שווה ערך פחות מהכובע החדש של בעלי.
מאחר ולא היה לנו שמץ של סימן על הכובע החדש, וגם לא יכולנו לדעת של מי הכובע, בעלי לקח את הכובע שנשאר בתקווה שאותו אדם יבחין בהבדל התהומי בין שני הכובעים ואולי יבין שזה הכובע של החתן. אולם עד היום, עברו שנים ואף אחד לא סיפר לנו על כובע שמצא (למרות שבעלי סיפר זאת בכל הזדמנות אצל כל בני התורה שהיו בחתונה שלנו...).
0 #2 שפוט האחר תמיד וקודם כל לכף זכותדורון טל 2008-12-30 21:01
יכול להיות ואנו נוטים לא פעם לראות שלילי. כגון אולי טעה ואז ראה כי טוב והחליט להשאיר לעצמו כובע טוב ובחינם. וגם, אולי לחשוב שלקח במזיד. זו גישה רעה. ולעומת זאת אפשר גם לחשוב אחרת. אולי הלוקח נמצא בחסרון כיס, לא מוצדק אבל ניחא ואולי אכן לקח בשוגג וניסה לאתר אותנו ולא הצליח ונותר עם הכובע החדש אבל לא בסגנון שלו ואולי אף הלך וקנה לעצמו כובע חדש בסגנון האהוב עליו. כך שגם נגרמה לו הוצאה מיותרת.
על זאת נאמר, זה בסך הכך כובע שעולה כך וכך. אבל תמיד - הווה דן חברך, ובמיוחד כשאין בידיך הפרטים, הווה דן אותו לכף זכות. אינני מאמין שיש אנשים רעים(אולי קצת), יש אנשים טועים. וזה אנושי.

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן

פורים

לפרשת השבוע: ויקרא

לרפואתו של שלום בן שרה

הקדישו את הלימוד לרפואתו של שלום בן שרה
 

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו