מתן בסתר | אליעזר היון

סיפור מהגמרא, מסכת כתובות סז:

מר עוקבא הוה עניא בשיבבותיה (היה עני בשכונה שלו)
דהוה רגיל כל יומא דשדי ליה (מניח לו) ארבעה זוזי בצינורא דדשא. (בחור שבמפתן הדלת)

יום אחד אמר (העני) איזיל איחזי מאן קעביד בי ההוא טיבותא (אלך ואראה מי עושה לי כאלו טובות)
ההוא יומא נגהא ליה למר עוקבא לבי מדרשא אתיא דביתהו בהדיה (בדיוק באותו יום התעכב מר עוקבא בבית המדרש, ואשתו באה ביחד אתו לשים את הזוזים)
כיון דחזיוה דקא מצלי ליה לדשא נפק בתרייהו (כשראה העני שבאים להניח בדלת, יצא החוצה)
רהוט מקמיה (ברחו - מר עוקבא ואשתו - ממנו)
עיילי לההוא אתונא דהוה גרופה נורא (רץ להתחבא בתוך תנור שהיה גרוף, כלומר התנור היה חם אלא שלא היו בו גחלים)

הוה קא מיקליין כרעיה דמר עוקבא (נכוו רגליו של מר עוקבא)
אמרה ליה דביתהו (אשתו) שקול כרעיך אותיב אכרעאי (הנח את רגליך על רגלי)

חלש דעתיה (חלשה דעתו, כשהבין שרק רגליו נכוו, ולא רגליה)
אמרה ליה אנא שכיחנא בגויה דביתא (אני מצויה בבית)
ומקרבא אהנייתי (הנאתי יותר זמינה לעניים. שאני מחלקת להם אוכל מוכן, ואילו אתה נותן להם כסף ועדיין הם צריכים לטרוח)

ומאי כולי האי (למה היו צריכים לברוח ולהתחבא. כלומר, מה היה אכפת להם שיראה מי הם)
דאמר מר זוטרא בר טוביה אמר רב ואמרי לה (ויש אומרים) אמר רב הונא בר ביזנא אמר ר"ש חסידא ואמרי לה א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי:
נוח לו לאדם שימסור עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים

 


2 הערות:
א] האם המסקנא האופרטיבית מן הסיפור היא כי כדאי לתת לעניים אוכל במקום כסף? או שמא רובד נוסף יש כאן?

ב] "נח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים" האמנם? האם כך היא הגישה? צריך אדם למסור נפשו למיתה ובלבד שלא 'יפגע' חברו, אקט שהוא לגמרי טריוויאלי לגבינו?

Image

חברותא

פרשת השבוע

  • ברכת האילנות

      יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלינו בשמחה לארצנו, ותטענו בגבולנו, ושם נקיים...

  • חידון ניסן

    חידון ניסן   קל בינוני חודש המלכים את דם קורבנו... על המזבח במדבר זה קיבלו התורה איש...

  • איך הברכות מברכות את בעליהן?

    "אמר רבי לוי: ברכות מברכות את בעליהן וקללות מקללות את בעליהן, אבן שלמה וצדק יהיה לך...

  • מדוע נברא היתוש קודם לאדם?

    אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם, אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית, כך תורתו...

  • "יהיה בסדר"??

    אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת, והיה בעור בשרו לנגע צרעת (יג, ב)...

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו