המעט קחתך את אישי | משה לוין

בפרשתנו, יעקב מגיע לבית לבן. ניתן לומר של"מזלו" הוא לא יודע מה הוא הולך לאכול ממנו.

אכן, ביתו הצעירה של לבן, רחל, יודעת בדיוק מי ומה הוא אביה... היא רואה את תעלוליו מהרגע הראשון שיעקב מגיע והיא שותקת...

היא רואה את המתנות שיעקב שולח לה ע"י לבן, וכיצד לבן אביה מוסר אותם ללאה. אבל היא שותקת. 7 שנים אורכת שתיקתה ואז היא מגיעה לשיאה.


הסיפור מתחיל כך: יעקב רועה הצאן של לבן, קלט שיש לו עסק עם רמאי. עלה במחשבתו שלבן עשוי להחליף את בנותיו ולהעמיד מתחת לחופה מישהי אחרת.

לכן הגה יעקב רעיון. הוא מסר סימנים לרחל וסיכם איתה: בהגיע עת החתונה תעשי את הדברים המסויימים הללו וכך אדע שזו את.

רחל רואה שאביה העריץ ששולט בבנותיו מכניס את אחותה לאה במקומה לחופה... היא יכולה להבליע חיוך בשקט ולחכות לרגע שיעקב יבקש מכלתו ההופכת להיות אשתו לעשות לו את הסימנים המסוכמים...

אבל, רחל יודעת שאחותה עומדת להיכלם קבל עם ועדה כאשר יעקב יראה שאינה הכלה המיועדת... ו.. היא מוסרת את סימניה ללאה!!!

היא נשרפת מבפנים לאחר 7 שנות ציפיה לנישואין, אבל היא לא תתן לאחותה להתבייש על לא עוול בכפה!


נתבונן מעט בהמשך דרכם.

סאת יסורי רחל לא מתמלאת. לאחר 7 שנות ציפיה נוספות, 14 שנה לאחר שהכירה את יעקב, היא נישאת לו גם. אך, לאה אחותה זוכה לבנים... אפילו השפחות זוכות לבנים. והיא עקרה!

באחד מהימים מגיע ראובן בן לאה עם דודאים מהשדה. הדודאים ידועים כמסייעים לפריון.

רחל פוגשת בו ומבקשת מלאה: תני נא לי מדודאי בנך...

עונה לה לאה: המעט לקחתך את אישי, את רוצה גם את דודאי בני...??? לא מספיק שלקחת ממני את בעלי... את לא מתביישת לבקש ממני את דודאי בני???


ואנו תמהים! לאה? כיצד זה את מדברת? והרי רק בזכות רחמנותה של אחותך את נשואה ליעקב! אם היא לא היתה עושה עימך חסד בלתי נתפס, הלוא עד היום היית רווקה בבית אביך או... נשואה לעשיו כמו שריננו הבריות...

התמיהה עצומה!

אלא ההסבר הוא: כאשר רחל מסרה את סימניה ללאה, היא לא אמרה לה דברים כהוויתם. היא לא גלתה את אוזני לאה שאלו סימנים שמסר לה יעקב.


היא לחשה על אוזן אחותה: כך מתנהגת כל כלה... ומסרה לה את הסימנים.

לאה לא ידעה עד סוף חייה שרחל מסרה לה סימנים.

עד כדי כך מגיעה גדולתה של רחל!!!

ומאיפה יש לרחל כאלו כוחות?

רחל יודעת שלא לבן ולא אף בן אדם, רמאי ומתוחכם ככל שיהיה, לא יכול לשנות את התוכניות שרקם לה בורא העולם. הקב"ה מעל לכל תכסיסי לבן המלוכלכים. הידיעה הזו נותנת לרחל את הכח להאמין, שמעשה החסד הגדול במסירת הסימנים ללאה לא יקח ממנה שום דבר שמגיע לה.

Image

 

תגובות   

0 #1 עומרי 2007-11-15 21:34
א. אין תשובה לשאלה מה פשר מעשיה של לאה ...
ב. יש לך מקור לזה שהיא לא ידעה שזה הסימנים וכי לאה לא היתה שם בבית ולא הכירה את אביה
0 #2 לאה,האשה הראשונה של יעקב,היא בזכות ולא במרדכי מיכל 2007-12-25 02:10
בס"ד
אני סבורכי לאה נשאה ליעקב כאשתו הראשונה,בזכות ולא בחסד והיא אמורה היתה להיות אשתו הראשונה עפ"י רצון ההשגחה,ואם לבן החליף בליל החתונה את רחל בלאה,הוא סך הכל שמש כלי ומכשיר לבצע את תוכנייות השם וליישם את רצונו של בורה עולם.
במה דברים אמורים ?
המדרש מספר כי אנשי המקום רננו ששני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן.
הגדול,עשו,לגדולה דהיינו ללאה והקטן,יעקב לקטנה,לרחל.
טבעי,שבעומק נפשה ובצר לה לאה התפללה לבורא עולם ובקשה רחמים.
תפלה מעין זו,תפלה להנשא לצדיק ולא לרשע,חזקה שתעלה עד כסא הכבוד,ותשמע.
רחל לא מצאה צורך להתפלל,מאחר ,ועל פי הבנתה
כי יעקב הוא בבחינת עובדה מוגמרת
בשבילה.
תפלתה של לאה,בכייותיה וזעקותיה שכולן היו לשם שמים,נשאו פרי,ונשואיה שהן היו הקודמים לרחל היו פועל יוצא לבכי ולתחנונים,ולא לתעלוליו של לבן
שללא קשר היה רע ומנוול.ן
0 #3 מוטי 2007-12-25 12:27
צודקת.
רק שמנקודת מבטה של רחל, היא לא צריכה לחשוב כך. היא היתה אמורה לעשות את מה שסיכם איתה יעקב.
רק שהרצון שלא לבייש את אחותה גבר על הכל.
0 #4 איך לא ידעה במדרש כתוב אחרתרחל 2011-12-31 20:48
הרי כתוב במדרש שרחל שכבה מתחת למיטתה של לאה וכשיעקב שאל את לאה שאלות אז רחל ענתה במקומה כדי שלא יזהה את קולה. אז איך לא ידעה?
0 #5 מעט קחתך את אישייקיר דוידאור 2014-11-27 18:28
התנהגות רחל מראה את אישיותה ואת ערכיותה. יש מסר חשוב במאמר זה - שיש להיענות לנגזר משמים - כי אנו לא יכולים להבין את המגיע - כי הוא נשגב מבינתנו.
0 #6 ועדיין אנחנו צאצאיה של לאהZizi 2015-11-22 00:20
יותר משל רחל. יהודה האמר הוא בנה של לאה .
בניה של רחל הם נכדיה אפריים ומנשה הפזורים בתפוצות ובנימין הנאחז בארץ. באופן כללי בני ישראל הם בניה של לאה יותר מבניה של לאה. וכל הפרשנות העולה המאמר זה נשענת על מדרשים ולא על דברי ה׳ חיים. הכנסת פרשנות של חכמים לתוך דברי תורה חיים היא בדיוק כוונתו של משה רבנו בסוף התורה; זאת התורה לא תוסיפו ולא תגיעו ממנה.
לתת פרשנות ומדרש ולהשכין עליו כאילו הוא התורה עצמה זוהי כפירה באמת לא פחות מחילוני העובר על מצוות
0 #7 אבל מה נאמר על זה שיעקב עבד עבור רחל, גם את זה לאה לא ידעה?שלום 2018-11-16 14:30
תירוץ יפה אומר אותו ר' מרדכי שבדרון, אבל לכאורה זה עדיין לא מספיק מיישב שהרי לאה ידועת שיעקב עובד בשביל לאה והרי כל הלילה הוא קורא לה רחל והיא עונה אז גם אם נאמר שהיא לא ידעה מעניין הסימנים עדיין קשה שהרי היא ידעה שיעקב שייך לרחל, הכלי יקר (נ"ל) מיישב שיעקב היה ישן אצל רחל ולכן זו כוונתה מספיק לך שהוא ישן אצלך, וצ"ע. :lol:

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן