גלות יעקב | מערכת האתר

מדרש תנחומא, פרשת ויצא סימן א

ילמדנו רבנו: 
ההורג את הנפש בשגגה להיכן היה גולה? 

כך שנו רבותינו:

ההורג נפש בשגגה גולה לערי מקלט לשלש הערים שבעבר הירדן ושלש שבארץ כנען.

ויעקב אבינו גלה לחרן, בורח בנפשו ונתיירא שלא יהרוג אותו הרשע עשו אחיו, מכוון שראהו הקב"ה בצרה גדולה נגלה עליו בחלום.

 

נקודה למחשבה:

הלוא יעקב אבינו לא הרג את הנפש. הוא גלה מסיבות אחרות. למה המדרש מביא כאן את ענין ההורג את הנפש בשגגה?

 

מקורות: שפת אמת בפרשתנו. ניתן לקרוא גם כאן

 

 

 

 

תגובות   

0 #1 לא הבנתי...Tomer 2008-12-04 19:27
לא הבנתי כלום לדעתי לא מוסבר טוב
0 #2 ארבע אמהותמשה 2008-12-07 14:34
הרי אנו,עם ישראל,כולנו, צאצאי 12 השבטים,עד היום אנו נחשבים צאצאים של כל השבטים. מדוע רם כן, בלהה וזילפה,
האמהות של 4 מהשבטים , שליש מעם ישראל, אינן נחשבות אמהות שלנו ואינן כלל נספרות במספר האמהות. אם הן אינן נחשבות, הרי שגם בניהם אינם נחשבים,הלא כן?
0 #3 הסבר טובמוטי 2008-12-07 14:59
הרעיון הוא כזה.
יש מדרש שאומר שיעקב הולך לחרן בהקשר של גלות. כמו רוצח בשגגה שגולה לערי מקלט. והשאלה היא הרי יעקב לא הרג אף אחד. הוא גולה מפחד אחיו עשיו שרוצה להרוג אותו וכן בציווי אימו ואביו שאמרו לו ללכת לחרן ולהתחתן. מדוע אם כן המדרש מדמה את זה לגלות של רוצח בשגגה.
תחשוב בעצמך על תשובה אפשרית....
0 #4 למשהמוטי 2008-12-07 15:07
שאלה מעניינת מאוד.
אם נתחיל מהסוף, בני השפחות הם חלק מעם ישראל. קיבלו חלק בארץ ישראל ואין שום משמעות לכך שנולדו מאמא כזו או אחרת. מעבר לזה, אנחנו קוראים לרחל "רחל אמנו" למרות שרוב עם ישראל לא צאצאיה. (גם כאלו שהם בודאות לויים או כהנים והם משבט לוי - בני לאה).
כנראה שכדי לזכות למעמד של "אם" בעם ישראל היה צריך יותר מאשר ללדת את את העם, עובדה שאין עוד נשים שזכו למעמד של אמהות (בהשוואה, יוסף כן זכה למעמד מיוחד ובניו נחשבים "שבטים". למשל קיבלו חלק בארץ ישראל כל אחד בנפרד).
באופן כללי ניתן לשאול מה המעמד המיוחד של שרה רבקה רחל ולאה וכן של אברהם יצחק ויעקב שדוקא הם נקראים אבות ואמהות.
אתה מוזמן לחשוב ולכתוב מה דעתך
0 #5 אמהותמשה 2008-12-07 21:17
שלום.
אני מבין שכדי לזכות בתואר "אם", צריך למסור את נפשך ואת אהבתך ללא גבולות ל"חזון" וכנראה לזכות גם בסוג של נבואה.
אך אני לא מבין מדוע יש התעלמות מוחלטת מאמהות שללא ספק ילדו שליש מעם ישראל. נרצה או לא, הן עדיין אמהות, לא?
דבר אחר: נראה לי שלכל אורך סיפורי האבות והאמהות,ישנו תהליך של בוררות שממנו יתהווה עם ישראל. כך עם הבנים של האבות וכך אולי גם עם האמהות,כדי שיוותרו "הנבחרים" שמהם ייבנה עם ישראל.מה דעתך?

הוסף תגובה

קוד אבטחה
רענן