אדון עולם | מערכת האתר

 

בפתח תפילת שחרית אנו מתחילים את התפילה בשיר "אדון עולם", שהוא הקדמה לתפילה. כך גם בסוף קריאת שמע שעל המיטה וכן בסיום התפילה בימים הנוראים ועוד.



הגמרא אומרת שמיום בריאת העולם לא היה אדם שקרא לקב"ה אדון אלא אברהם אבינו. למרות שהיו צדיקים לפני אברהם, היה חנוך וכן נח ושם בנו, אבל הם לא קראו להקב"ה אדון. הגם שהכירו שהקב"ה ברא את העולם והוא מלך העולם. התואר "אדון" מתאר יחס אישי שבין האדון לעבדיו המשמשים אותו. כל אותם הצדיקים לא השיגו את ההבנה שיש שייכות אישית לכל אדם ואדם עם הקב"ה, עד שבא אברהם אבינו וחידש כי בכל גדלותו ורוממותו על כל העולם, יש לקב"ה קשר עם כל אחד, והוא "האדון שלי".


כך, מבאר הרש"ר הירש את השיר אדון עולם. בחלק הראשון השיר מפליג ברוממות ה' וגדולתו: היה הוה ויהיה, אחד ואין שני וכו', ואח"כ אומרים "והוא" - האדיר והנשגב בלי ראשית ובלי תכלית - "א-לי" שעם היותו אדון העולם כולו הוא הא-ל הפרטי שלי ויש לי שייכות אישית אליו, והקטן שבקטנים יכול לפנות לאדונו בכל עת, והוא משגיח על כל העניינים והצרכים הפעוטים של כל יחיד ויחיד.


זו ההקדמה לתפילה, וזו הסיבה שלפני השינה כאשר אדם מאבד את השליטה על גופו - יש לו על מי לסמוך: "בידך אפקיד רוחי".


אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ / בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא - עוד קודם שנברא העולם.

לְעֵת נַעֲשָׂה בְחֶפְצוֹ כֹּל / אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא - כאשר נוצרו המלאכים והאדם קראוהו מלך


וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל / לְבַדּוֹ יִמְלוֹךְ נוֹרָא

וְהוּא הָיָה וְהוּא הֹוֶה / וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה


וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי / לְהַמְשִׁילוֹ לְהַחְבִּירָה - אי אפשר לדמות אותו לשום דבר, ואי אפשר לשתף איזה חבר

בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית / וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה


וְהוּא אֵלִי וְחַי גּוֹאֲלִי / וְצוּר חֶבְלִי בְּיוֹם צָרָה - גם בהיותי במצב של צער הוא החוזק שנותן לי כח

וְהוּא נִסִּי וּמָנֻסִּי / מְנָת כּוֹסִי בְּיוֹם אֶקְרָא - הוא הדגל (נסי), והוא המפלט (מנוסי), ועונה לתפילתי (מנת כוסי, כלומר המנה שבכוס)


בְּיָדוֹ אַפְקִיד רוּחִי / בְּעֵת אִישָׁן וְאָעִירָה

וְעִם רוּחִי גְוִיָּתִי / ה' לִי וְלֹא אִירָא - למרות שהגוף תלוי ברוח אפקיד אותה בידיו.


האדם יכול להגיע לתודעה ש"ה' לי ולא אירא" כתוצאה מההכרה ב"אדון עולם" שהוא "האדון הפרטי שלי". לכן מזכירים שם ה' רק בסוף הפזמון, דהיינו כאשר אנחנו מכירים למי אנחנו מתפללים, ואחר שמתבוננים בשייכות הפרטית שלנו עמו שאנו יכולים לדבר אליו.


זו ההקדמה לכל הבקשות והתפילות.


(ע"פ עיון תפילה, הרב שמעון שוואב זצ"ל)


חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו