להיות אורח בבית | אליעזר היון

מסופר בספר הזוהר הקדוש: רבי יצחק תלמידו של רבי שמעון בר יוחאי ישב פעם בפתח של מערה ועבר שם אדם אחד עם שני בניו. שמע אותם רבי יצחק משוחחים ואומרים סודות תורה גדולים ונשגבים. החליט רבי יצחק ללוות אותם ולהקשיב לשיחתם. עד מהרה התברר כי השלשה הולכים לחתונת הבן הגדול מבין השנים.


כאמור שוחחו האב ובניו בדברי תורה והאב אמר: כתוב בתהילים קומה ה' למנוחתך אתה וארון עוזך", משל למה הדבר דומה, לעבד שאומר למלכו 'יקום המלך ויבוא לבית המטרוניתא ששם משכנו'. הסביר האב, כשדוד המלך הביא את ארון ה' אל עיר דוד הסמוכה לירושלים, הזמין את הקב"ה למקום משכנו כלומר למקום ארון ה'. עם ההזמנה החגיגית, מסופר כי דוד ערך שינויים בסדרי השירה, ותחת שהלוויים ישירו כנהוג בבית המקדש, נתן דוד לכהנים לשיר במקומם וזהו שנאמר "כהניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו".

אמר לו הקב"ה: מדוע עשית כך, הלא הלויים צריכים לשיר, כידוע?

ענה דוד לקב"ה: כשהארון נמצא בהיכל שלך, כלמר בהיכלו של הקב"ה בבית המקדש, אז תנהג כרצונך, אכן כאשר הארון נמצא בביתי, בעירי, אני קובע את סדרי השירה ואני חפץ שהכהנים ישירו. ומספר הזוהר כי הקב"ה הסכים עם טיעונו של דוד.

מכאן, לומד הזוהר הנהגה חשובה, כאשר אדם נמצא ביתו שלו רשאי הוא לנהוג ככל שיחפוץ ולסדר את עניניו כפי השקפתו, אולם כאשר מתארח הוא בביתו של אחר צריך הוא להתנהג כפי שאומר לו בעל הבית.

אורח בביתו
מדוע סיפר זאת האב דווקא בדרך לנישואי הבן? כיצד קשורים דברי הזוהר הקדוש לעובדה שאחד הבנים עומד להקים בית בישראל?

כאשר אדם מגיע להתארח אצל זולתו, עליו לעזוב את עקרונותיו האישיים, ולקבל את דברי בעל הבית. אלו הם בעצם דברי הזוהר. האם מדובר על עקרונות הלכתיים או השקפתיים? נדמה שניתן לקבוע בוודאות שוודאי שלא. הזוהר מתכוון מסתבר, כי כאשר אורח מגיע לביתו של מארחו, הגם שהוא לא מעוניין להשליך מאחורי גוו את כל השקפת עולמו או את תפיסת חייו, מכל מקום הוא מכיר בעובדה כי קיימים עוד אנשים בעולם מלבדו ובמצבים מסויימים כמו במקרה של ארוח, עליו 'ליישר קו' עם המציאות, ולהבין כי עליו להתנהג בצורה שונה מזו שהורגל.

כאשר אדם מקים בית עם אשה חדשה, ושני בני זוג המגיעים מרקעים שונים, מבתים שונים מסגננות לא זהים – מתאחדים, חשוב לדעת כי כל אחד מבני הזוג, נחשב הוא כאורח בביתו כלפי בן זוגו. עליו להיות מודע לעבדה כי יש אנשים שונים ממנו ועליו לקבל גם את דעתם גם אם דעתו העקרונית אינה כך, וגם אם הוא הורגל לחיות בצורה שונה.

את הלקח הפשוט אך החריף הזה, חשוב היה לאב להבהיר לבנו ערב חתונתו.

[על פי ספר אדני הבית]

 

חברותא

פרשת השבוע: דברים, בין המצרים

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו