רצון וטבע: מה השתנה פר זה מכל הפרים? | הרב עזריאל יונה

ויאמר אליהו לנביאי הבעל: בחרו לכם הפר האחד ועשו ראשונה כי אתם הרבים וגו' [מתוך הפטרת פרשת השבוע – פרשת כי תשא].

אומר המדרש בילקוט שמעוני: א"ל אליהו לנביאי הבעל: בחרו שני פרים תאומים מאם אחת, הגדלים על אבוס אחד, והטילו עליהם גורלות, אחד לה' ואחד לבעל. ופרו של אליהו היה נמשך אחריו והולך, ואותו הפר שעלה לשם הבעל נתקבצו כל אותם נביאי הבעל - ארבע מאות וחמשים ונביאי האשרה - ארבע מאות וכולם לא יכלו להזיז רגלו מן הארץ [הפר שעלה בגורל אנשי הבעל לא רצה ללכת עמהם, ולמרות נסיונותיהם של 840 נביאי הבעל והאשירה לא הצליחו להזיזו ממקומו].

 

עד שפתח אליהו פיו ואמר לו: לך עמהם. השיב הפר ואמר לאליהו לעיני כל העם: אני וחברי יצאנו מבטן אחד וגדלנו במרעה אחד ועל אבוס אחד, והוא עולה לחלקו של הקב"ה ושמו של הקב"ה מתקדש עליו, ואני עליתי לחלק הבעל להכעיס את בוראי?

 

אמר לו אליהו: לך עמהם ואל ימצאו עלילה. כשם ששמו של הקב"ה מתקדש על יד זה שעמי, כך מתקדש על ידך.

 

א"ל וכך אתה יועצני? שבועה שלא אזוז מכאן עד שתמסרני בידם. מיד ויקחו את הפר אשר נתן להם. מי נתנו להם? אליהו. ומקרא אתה למד - שאמר להם: 'בחרו לכם', ולבסוף כתיב 'אשר נתן להם' והיינו דכתיב [איוב לה] "מלפנו [למדנו] מבהמות ארץ - למדנו מפרו של אליהו".

 

מעיר הרב אזרחי בספרו 'ברכת מרדכי' -  על מה מוסב ה'מלפנו מבהמות ארץ', מה יש ללמוד מן הפר הזה. האם הכוונה היא איך לעמוד על עמדו ובשום אופן לא לעבוד עבודה זרה? הכי את זאת יש ללמוד מפר, הלא זהו פשוטו של איסור?

ואולי הכוונה שלא לעשות קידוש השם על חשבון עבודה זרה, הלא אף זה לכאורה פשוט להלכה?

 

מה איפוא באה הבהמה לאלפנו או ללמדנו?

 

אכן לימוד עצום יש ללמוד מן הפר הזה, והוא שכשהרצון קיים במדה הגדושה, משקלו רב כל כך, עד כי שמונה מאות וחמישים נביאי בעל גם כן אינם מסוגלים להזיזו מעמדו.

 

מה היה בו בפר זה, שלא היה בפרים אחרים?

לפר הזה היתה הצמדות לטבעו, עקביות של רצון. החדרת העקביות והרצון אל תוך מהותו עד כי כך הוא טבעו של הפר הזה.

 

על זה קראו חז"ל את הפסוק 'מלפנו מבהמות ארץ ' -שכן לימוד עצום הוא זה.

 

צא ולמד, פר ככל הפרים. כיון שפעל בו הרצון, הפך הדבר לעצם מציאותו עד כדי כך ששמונה מאות וחמישים נביאי בעל אינם מסוגלים להזיז רגלו ממקומו.

 

אף אתה בן אדם אם רק תרצה תחקוק רצונך במהותך, אין דבר אשר יעמוד בפניך, ואין כח אשר יזיזך מעמדתך הקדושה.

חברותא

פרשת השבוע: כי תצא חודש אלול

הרב אורי זוהר על חברותא

מה זה "חברותא"

"חברותא טלפונית" היא שירות ללא מטרות רווח, שמקשר בין גברים חילונים לחרדים, ובין נשים חילוניות לחרדיות, ומאפשרת לקבוע זמן איכות משותף קבוע, לשיחה ולימוד דרך הטלפון.

בבית, בקפיטריה, בדרך לבסיס או ללימודים, בזמן שלך ובפרטיות של הטלפון שלך, תוכל לשוחח ולדון על כל מה שמעניין אותך בעולם היהודי: שבת, חגים, כשרות, שידוכים וחינוך הילדים, כמו גם שאלת גיוס לצה"ל או הדרת נשים.

בשעה השבועית הקבועה שלכם תוכלו ללמוד ולהעמיק בנושאים שמעניינים אותך, או פשוט לשוחח (וגם להתווכח לפעמים wink). ה"חברותא הטלפונית" שלך ישמח לענות לך כמיטב יכולתו ובמלוא הרצינות, ולא להשאיר לך אף שאלה ללא מענה.

 

האם ה"חברותא הטלפונית" הוא מעין רב?
ממש לא. מדובר באנשים כמוני וכמוך, שיש להם ידע רב ביהדות ועניין לחלוק אותו גם איתך. ולא, "החברותא הטלפונית" לא מקבל תשלום עבור הזמן שלו וגם לא מחזיר אותך בתשובה, הוא פשוט רוצה ממש כמוך, לצמצם קצת את הפער בין דתיים לחילונים.

רק על מנת לסבר את האוזן נספר, כי מאות אנשים ונשים שהכירו דרך "חברותא טלפונית", הפכו לידידים טובים, הכירו את המשפחות ואורח החיים השונה, השתתפו בשמחות וממשיכים להיות בקשר לבבי וחם עד היום.

ובמקרה שאין ביניכם "כימיה" מה עושים? אין שום בעיה, במאגר שלנו קיימים מאות חברותות טלפוניות נוספות, אחד מהם ודאי יתאים לך.

הצטרף כבר עכשיו ל"חברותא" הטלפונית שלנו, מלא את הפרטים כאן בטופס ונציג שלנו ישמח לחזור אליך לשיחה קצרה, על מנת להבין את הסגנון והבקשות שלך ולהתאים לך חברותא כלבבך.

ממתינים לך ממש מעבר לקו...


"חברותא"
לומדים להכיר

קצת פרסומים עלינו